Skandiabanken velger Bleed for rebranding

Skandiabanken har valgt Bleed som hovedpartner for rebranding av den heldigitale utfordrerbanken. Endring av merkenavn og ny grafisk profil står sentralt i arbeidet.

Johnny Anderson fra Skandiabanken, Svein Haakon Lia fra Bleed og Ole C. Apeland fra Apeland

Etter en byråkonkurranse har Norges ledende nettbank valgt Bleed som samarbeidspartner for å forsterke sin posisjon i det norske markedet, endre selskapsnavn og utvikle ny grafisk profil.

– Vi skal fortsatt utfordre det norske bankmarkedet gjennom åpenhet, enkelhet og ved å være på kundenes side. Bleed viste en grundig forståelse for merkevaren vår og hadde en tilnærming til merkevarebygging som vi virkelig har tro på. Jeg er overbevist om at vi sammen skal ha kraft til å fremprovosere en tydelig stemme for fremtidens utfordrerbank, sier leder for Merkevare og kommunikasjon Johnny Anderson i Skandiabanken.

Bleed overbeviste gjennom konkurransen med selskapets sterke forståelse for identitet, digital konseptutvikling og strategisk merkevarebygging. Som et av de mestvinnende designbyråer i Skandinavia og en av 20 byråer i Europa som holder tittelen European Design Leader har Bleed stadig bevist sin kompetanse innen for innovative løsninger.

– Skandiabanken er den mest spennende aktøren å arbeide for i den norske finanssektor i dag. Vi er stolte over å bli valgt som partner for styrking og utvikling av banken med Norges mest fornøyde kunder, sier kreativ leder Svein Haakon Lia i Bleed.

Kommunikasjonsbyrået Apeland vil bistå Bleed tett i arbeidet med markedsinnsikt og i utforming av kommunikasjonsstrategi for den nye merkevaren. De kjenner banken godt fra før som den norske representanten for Reputation Institute og har målt omdømmet til banken i mange år.

Nytt navn for norsk bank med vekstambisjoner

For ett år siden ble Skandiabanken i Norge skilt ut fra det nordiske Skandia-konsernet og er nå en selvstendig norsk bank, notert på Oslo børs. Rebrandingen og navneendringen kommer som en følge av dette. Banken har klare vekstambisjoner og skal videreutvikle sitt konsept i det norske bankmarkedet, som en heldigital, ledende hverdagsbank.

–Som en selvstendig norsk bank har vi nå fått muligheten til å skape en tydeligere profil og utvikle banken til å bli enda bedre for våre kunder. Vår nye profil skal videreføre vårt kjernekonsept som en ledende hverdagsbank med enkle tjenester tilpasset kundenes behov. Dette betyr også at vi skal fornye oss. Vi skal være banken med de mest fornøyde kundene - også i fremtiden, og da må vi tørre å utfordre oss selv, sier Johnny Anderson.

Den nye profilen og navnet vil bli presentert i løpet av 2017.

Johnny Anderson, leder for merkevare og kommunikasjon i Skandiabanken.

Telefon 932 40 192, e-post: johnny.anderson@skandiabanken.no

Svein Haakon Lia, kreativ leder i Bleed