Skandiabanken valgte Atea og Basefarm

23.2.2016 12:21 | Skandiabanken

22. februar 2016: Skandiabanken har valgt Atea og Basefarm som leverandører av IT-driftstjenester i forbindelse med at banken blir løsrevet fra Skandias øvrige bankvirksomhet.

Driftsavtalen inngår i strategien til Skandiabanken ASA om å vokse i det norske markedet. Avtalen er et viktig element i prosessen hvor selskapet skilles fra morselskapet og i fjor ble tatt opp til notering på Oslo børs.

– De nye leverandørene passer vår moderne plattform og gir oss fleksibilitet til å utvikle nettbanken i tråd med kundenes ønsker. Vi valgte Atea og Basefarm på basis av fleksibilitet og kvalitet, sier daglig leder Magnar Øyhovden i Skandiabanken ASA.

Det er inngått separat avtale med hvert av de to selskapene. Begge avtalene har en varighet på fem år med mulighet for forlengelse.

Avtalen med Atea omfatter all drift og support av kontorplattformen. Basefarm skal drifte Skandiabankens nettbanksystemer og forretningsapplikasjoner. Begge avtalene innebærer etableringsprosjekt i tillegg til driftsavtaler og begge leveransene vil være i drift innen utgangen av 2016.

– Dette er en viktig avtale for Atea i et spennende markedssegment, sier Steinar Sønsteby konsernsjef i Atea ASA.

– Bank- og finanssektoren er et viktig satsingsområde for Basefarm. Avtalen med Skandiabanken bekrefter at vi har gjort riktige grep i posisjoneringen overfor sektoren, sier administrerende direktør Grethe Viksaas i Basefarm.

Basefarm og Atea har samarbeidet om et helhetlig og fremtidsrettet tilbud til Skandiabanken, inkludert en sammenkobling mellom forretningsapplikasjonene og kontorplattformen.

Om partene:

Skandiabanken startet i 2000, som den første rene nettbanken i Norge. Skandiabanken har et bredt spekter med finansielle produkter og tjenester til privatpersoner og husholdninger i Norge innen betalings- og kortløsninger, innskuddsbasert sparing, investeringsprodukter, langsiktige lån og kortsiktige lån. Banken har ingen filialer og alle produkter og tjenester tilbys direkte gjennom den digitale plattformen som er tilgjengelig på pc, telefon og nettbrett. Ved utgangen av 2015 hadde Skandiabanken 380 731 kunder med en aktiv konto og totale verdier på NOK 65,6 milliarder. Les mer på www.skandiabanken.no.

Atea er Norden og Baltikums ledende leverandør av IT-infrastruktur med 6500 ansatte. Atea er representert i 90 byer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Latvia og Estland. Atea leverer IT-produkter fra ledende leverandører og bistår kunder med spesialkompetanse innenfor IT-infrastrukturtjenester. Atea hadde en omsetning på mer enn NOK 25 milliarder i 2014 og er notert på Oslo Børs. (http://www.atea.com)

Basefarm er en ledende driftsleverandør av komplekse, IT- løsninger for virksomhetskritiske applikasjoner. Selskapet tilbyr driftsdesign, applikasjonsdrift, avansert teknologi, skytjenester og datasenterplass/colocation fra seks datasentre i Europa. Basefarm har 400 medarbeidere og selskapet forvalter mer enn 40 000 tjenester som når over 40 millioner sluttbrukere globalt.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Magnar Øyhovden, daglig leder for Skandiabanken ASA. Telefon +46 959 40 038

Steinar Sønsteby, CEO Atea ASA, mobil (+47) 930 55 655