Skandiabanken setter opp renten og øker valutapåslaget

Fra og med 20. juni øker både renten på Skandiabankens kredittkort og valutapåslaget for samtlige av bankens kort.
Skandiabanken øker kredittkortrenten og valutapåslaget: – Inntektsgrunnlaget til bankene fra kortbruk er fallende, sier kommunikasjonsansvarlig i Skandiabanken, Ole B. Larsen i en uttalelse til Dinero.no. Foto: Skandiabanken

Stadig flere norske banker øker gebyrene på sine kortprodukter. DNB, Nordea og Danske Bank er blant storbankene som har økt gebyrer som valutapåslag og uttaksgebyrer i løpet av det siste året. Nå følger Skandiabanken etter, og øker renten på sitt kredittkort i tillegg til valutapåslaget på alle kort.

Øker kredittkortrenta med ett prosentpoeng

Skandiabanken er kjent for å ha et av kredittkortene med de laveste rentene her til lands. Nå øker den populære nettbanken den nominelle renten på kredittkortet sitt fra 13,729 % til 14,634 % (14,96 % til 15,99 % i effektiv rente). Det er en økning i cirka ett prosentpoeng.

Overfor Dinero.no beskriver Skandiabanken lavere inntjening som årsak til renteøkningen.

– Vi har latt renten på kredittkort være uendret siden 2013. Inntektsgrunnlaget til bankene fra kortbruk er fallende, og vi så oss nødt til å justere renten av den grunn. Vi har likevel en av markedets aller laveste renter på kredittkort, sier kommunikasjonsansvarlig Ole B. Larsen i Skandiabanken i en uttalelse til Dinero.no.

– Skandiabankens kredittkort har et av markedets beste renter. Er dere redde for at økningen vil skade omdømmet deres på noen måte?

– Vi er avhengige av fornøyde kunder og omdømmet vårt er noe vi virkelig ønsker å opprettholde. Vi tror likevel på at kundene forstår at renten må justeres innimellom, og at når de ser på prisen hos konkurrentene tror vi at de vil forstå økningen, sier Larsen.

Valutapåslag: Fra 1,75 % til 2 %

Banken øker også valutapåslaget på både kredittkortet og debetkortet sitt. Det har tidligere ligget på 1,75 %, men fra og med 20. juni vil valutapåslaget være 2 % for samtlige av Skandiabankens kort. Det betyr at i stedet for å koste nordmenn 17,5 kroner per brukte 1000 kroner i utlandet, vil det koste 20 kroner per 1000 brukte kroner framover.

Det betyr at banken følger i samme fotspor som blant annet DNB og Nordea når de øker sitt valutapåslag. DNB økte i fjor fra 1,75 % til 1,95 %, mens Nordea økte fra 1,85 til 2 %. Skandiabanken erkjenner at de tilpasser seg en bransjestandard når de fra og med 20. juni øker sitt valutapåslag.

– For vår del er endringen en tilpasning til markedet, samt å kompensere for fallende inntekter knyttet til kortbruk, forteller Larsen til Dinero.no.

– Skandiabanken markedsfører kredittkortet sitt med ordene "Gebyrfri bruk, også i utlandet", men valutapåslaget er et slags gebyr. Er det da gebyrfritt?

– Valutapåslag er her en pris som settes på salg av valuta og som dekker inn deler av bankens transaksjonskostnader. I melding om renteendring, og i prislistene, er vi helt tydelige på dette: ‘Skandiabanken tar ikke gebyr for bruk at kort i utlandet eller ved uttak av valuta, men det blir alltid lagt til et kurspåslag av det vekslede beløpet’.