Skandiabanken blir største eier i Quantfolio. Satser i sparemarkedet.

Skandiabanken skal styrke spareområdet ved å tilby robotrådgivning, enkelt og med åpne priser. Skandiabanken inngikk fredag 17.3.2017 en avtale om kjøp av 39,9% av aksjene i Quantfolio AS. Kjøpet er et viktig steg i bankens satsing i sparemarkedet for privatkunder.

Helge Hannisdal og Jan Åge Skaathun fra Quantfolio sammen med Christoffer Hernæs og Magnar Øyhovden fra Skandiabanken.

‘Vi tror den neste store fintech-bølgen kommer i det digitale sparemarkedet og ønsker med dette å styrke vår posisjon her. Investeringen er første steg på veien til å gi kundene våre enkle og automatiserte spareråd, som er individuelt tilpasset, ved hjelp av en brukervennlig og enkel robottjeneste. Som utfordrerbank ønsker vi å åpne opp og innovere sammen med partnere og morgendagens fintech-utfordrere. Dette er bare begynnelsen.’ – sier Christoffer Hernæs, CDO Skandiabanken.

Skandiabanken har en unik posisjon i det norske markedet som banken med de mest fornøyde kundene 15 år på rad, ifølge Norsk Kundebarometer. Dette er et solid utgangspunkt for å kunne videreutvikle en kundedrevet spare- og rådgivningsplattform for fremtiden.

‘For å være banken med de mest fornøyde kundene også i fremtiden – må vi utfordre både oss selv og markedet, og våge å gå nye veier. Sparing er et viktig område både for kundene våre og for banken, og vi kommer til å lansere en rekke nye produkter i tiden som kommer.  Fokus vil ligge på brukervennlighet, transparens og konkurransedyktige priser.

Første steg på veien til å utfordre oss selv, er å gå i partnerskap med innovative gründere som tør å utfordre eksisterende forretningsmodeller for å gi best mulig verdi til sluttkunden’ - sier Hernæs.

Sparing- og plassering er et av de områdene der norsk fintech har størst forutsetninger for å lykkes, og Skandiabanken ønsker å ta del i dette. Som største eier av Quantfolio ønsker vi både å benytte den kompetansen og teknologien som ligger i selskapet, men også tilføre nødvendige ressurser for at Quantfolio skal lykkes med å skalere ytterligere, både i partnerskap med Skandiabanken og som et frittstående fintech-selskap.

Skandiabanken er en nytenkende og fremoverlent bank som har store ambisjoner for hvordan teknologi kan endre fremtidens spareløsninger, og for hvordan de skal tilby en enda smartere og mer kostnadseffektiv spareplattform til sine kunder. Quantfolio er stolt over å kunne jobbe sammen med banken for å realisere denne visjonen’ -  sier Salgsdirektør i Quantfolio, Jan Åge Skaathun.

Kontaktpersoner Skandiabanken:

Christoffer Hernæs – Chief Digital Officer 916 92 852

Magnar Øyhovden – Daglig Leder Skandiabanken ASA 959 40 038

Kontaktperson Quantfolio:

Jan Åge Skaathun – Salgsdirektør 941 68 940

Skandiabanken startet i 2000, som den første rene nettbanken i Norge. Banken tilbyr et bredt spekter av finansielle produkter og tjenester til privatpersoner og husholdninger i Norge innen betalings- og kortløsninger, innskuddsbasert sparing, investeringsprodukter, langsiktige lån, og kortsiktige lån. Banken har ingen filialer og alle produkter og tjenester tilbys direkte gjennom den digitale plattformen som er fullt tilgjengelig på mobil, nettbrett og pc. Ved utgangen av 2016 hadde Skandiabanken 388 614 kunder med en aktiv konto, og totale verdier på NOK 71,2 milliarder. Banken er notert på Oslo børs. Les mer på www.skandiabanken.no

Om Quantfolio

Quantfolio er et Bergensbasert fintech-selskap som har utviklet en programvare for kvantitativ seleksjon av spareprodukter for å kunne tilby fremtidens spareløsninger. Ved å applisere maskinlæring og algoritmer på historiske data, tilbys det utvikling og rådgivning for banker som ønsker å sette sammen dynamiske porteføljer som jevnlig velger de beste produktene for sine kunder. I Norge har Quantfolio inngått et eksklusivt samarbeide med Skandiabanken.