Dinero

Skandiabanken blir Sbanken. – Vi har tenkt å vinne kåringene i årene som kommer også

Del

Skandiabanken bytter navn og går inn for desto enklere banktjenester. – Vi vil at kundene fortsatt skal se på oss som en vennlig rebell. En som ikke er redd for å sparke de store bankene på leggen når vi mener at det er nødvendig, sier Ole B. Larsen i nye Sbanken.

Skandiabanken er historie. Banken, som ble etablert i år 2000, ble en selvstendig, norsk bank i 2015. Samme år ble banken notert på Oslo Børs. Det svenske Skandia-konsernet eier rettighetene til navnet, og med bankens navneendring kommer også et hamskifte.

– Det blir nok å henge fingrene i for oss i Sbanken. Og enda viktigere, det blir mye bra for deg som kunde, sier kommunikasjonsansvarlig Ole B. Larsen om omleggingen i et intervju med Dinero.no.

Pålagt navneendring gir rom for forenkling

– Hva er årsaken til at Skandiabanken nå endrer navn og profil?

Navne- og profilendringen er en direkte følge av at vi ble et eget norsk selskap i november for to år siden. Det er svenske Skandia som eier rettighetene til navnet, og dermed må vi bytte. Det er også et krav fra Finanstilsynet. Navnet vi har funnet – Sbanken – er vi veldig fornøyd med. Det er jo en forenkling av Skandiabanken – og det er noe av det vi skal bli enda bedre på. Å gjøre bank enklere, sier han.

– Hvilke endringer vil kundene legge merke til i tiden framover?

Fra og med mandag morgen (i dag, journ. anm) vil kundene ikke lenger logge inn via skandiabanken.no. Da er det sbanken.no som gjelder. De vil da se et helt nytt design i nettbanken. Funksjonaliteten vil være den samme, og kundene vil navigere i nettbanken som før, men farger og ikoner vil være i tråd med vår nye grafiske profil, forklarer Larsen.

– Faktisk var fredag min siste dag på jobb i Skandiabanken. Søndag klokken 23:00 stengte vi ned Skandiabanken.no for godt. Det føltes litt rart etter å ha jobbet her i 17 år, legger han til.

Går inn for fortsatt billig og enkel bank

– Vil profilendringen også medføre endringer i gebyrer for kundene?

– Jeg blir veldig glad hver gang en journalist spør meg om det. Det korte svaret er NEI. Det litt lengre svaret er at selv om vi endrer både navn og utseende, så tar vi med oss den ryggmargrefleksen vi alltid har hatt. Det skal være billig, og det skal være enkelt.

– Har dere noen nyheter på agendaen i forbindelse med endringen?

– De aller første dagene vil fokus være på å gi en stabil løsning ut mot kundene. Innen veldig kort tid vil vi lansere en abonnementsoversikt for betakundene våre, med oversikt over hva du betaler for Netflix, Telenor, Fjordkraft og lignende. 

“Betakunder” er bankens kunder som har meldt sin interesse for å teste nye løsninger og ny funksjonalitet i bankens tjeneste før disse eventuelt lanseres for øvrige kunder.

– Vi vet at kundene ønsker en oversikt over økonomien utover det de har i banken i dag, og da får de det. Gjennom hele neste år vil vi lansere en forbedret spareløsning for kundene, også her med fokus på oversikt og pris. Vi satser også i bedriftsmarkedet neste år, og vi lanserer betalingsforsikring. Så det blir nok å henge fingrene i for oss i Sbanken. Og enda viktigere, det blir mye bra for deg som kunde, sier han.

Sbanken: – En vennlig rebell

– Banken har et godt omdømme, og har vunnet kåringer for beste bank flere år på rad. Vil ikke omleggingen forvirre kundemassene som har et godt forhold til Skandiabanken?

– Vi har tenkt å vinne disse kåringene i årene som kommer også, og det kan vi kun gjøre ved å bli enda bedre og enklere. Noen kunder uttrykker forundring over at vi angivelig skal endre på noe som fungerer så bra. Da er det opp til oss i Sbanken å overbevise kundene om at vi ikke skal endre DNAet vårt. Vi vet jo at mennesker i stor grad ikke liker endring, så vi er forberedt på at noen vil være misfornøyde de første dagene. Vi er derimot trygge på at de raskt vil innse at endringen er av de gode, forklarer Larsen overfor Dinero.no.

– Vi vil at kundene fortsatt skal se på oss som en vennlig rebell. En som ikke er redd for å sparke de store bankene på leggen når vi mener at det er nødvendig.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Dinero

Dinero
Dinero
Erling Skjalgssons Gate 19 b
0267 Oslo

23 90 52 52https://www.dinero.no

Forbrukerportalen Dinero™ tilbyr tester og dyptgående artikler innen privatøkonomi. Vårt hovedfokus er betalingskort, kredittkort, forbrukslån og forsikring. Dinero eies av Fagweb AS

Følg saker fra Dinero

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Dinero på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Dinero

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom