Sbanken ASA

Skandiabanken blir Sbanken - ny profil lansert i dag

Skandiabanken skifter i dag navn til Sbanken. Navnebyttet og ny merkevareprofil understreker målet om å gjøre bank enda enklere, og setter et endelig punktum i løsrivelsen fra svenske Skandia.
Sirkelen som et bærende element

Gjennom det siste året har Skandiabanken utviklet bankens nye merkevareprofil, med Bleed som hovedpartner for jobben. I dag lanseres den nye profilen i bankens digitale kanaler, fysiske kort og reklame. Arbeidet er et resultat av et omfattende arbeid med kunde- og markedsinnsikt.

-          Det har vært en spennende reise der vi i et godt samarbeid med Bleed har bygget et tydelig og fleksibelt konsept som nå tas ut i alle flater. I prosessen har vi blitt positivt utfordret i tankesett og fornyet oss. Nå er vi klare for neste kapittel og ser frem til det vi skal levere fremover, sier Johnny Anderson, leder for Konseptutvikling i Sbanken

Bakgrunnen for omprofileringen er at banken for to år siden ble skilt ut fra det nordiske Skandia-konsernet og ble en selvstendig norsk bank, notert på Oslo børs. Banken har ikke endret grunnkonseptet som en kundefokusert digital bank, og skal fortsatt utfordre i bransjen gjennom åpenhet, enkelhet og gebyrfrie tjenester.

-          For oss var det viktigste å videreføre kjernekonseptet og fremstå som den samme banken, samtidig som vi hadde behov for å modernisere vår visuelle identitet. Gjennom forenkling og visuell gjenkjennelse viderefører det nye navnet bankens eksisterende merkevareassosiasjoner. Samtidig underbygger det nye visuelle uttrykket enda mer av det åpne og enkle, og skiller seg positivt ut i en uniform bransje, fortsetter Anderson

Med nytt navn og ny profil kommer også nye satsningsområder. Sbanken lanserer bank for småbedrifter neste år, og har som ambisjon å få de mest fornøyde bankkundene også i småbedriftsmarkedet.

Bleed fikk oppdraget gjennom en byråkonkurranse, og overbeviste med sin sterke forståelse for identitet, digital konseptutvikling og strategisk merkevarebygging. Leveransen omfattet ny merkevareplattform, nytt designuttrykk, navneprosess og identifisering av bankens kjerneverdier.

-          Samarbeidet med Sbanken har vært utrolig spennende. En modig kunde med et sterkt og engasjert internt team, har gjort denne prosessen til en nytelse, sier Svein Haakon Lia, Kreativ Leder i Bleed.

Kommunikasjonsbyrået Apeland har bistått Bleed tett i arbeidet med markedsinnsikt og i utforming av kommunikasjonsstrategi for den nye merkevaren.

Sirkelen som et bærende element
Sirkler i forskjellige uttak
Sbankens kort i nye profilfarger
Johnny Anderson er leder for Konseptutvikling i Sbanken
App i nytt design
Logosymbol for Sbanken
Nytt design, samme konsept
Ulike varianter av sirkel

Om Sbanken ASA

Sbanken ASA

55 26 00 00https://www.sbanken.no

Sbanken er norske kunders favorittbank. Hver dag utfordrer og innoverer banken på vegne av alle norske bankkunder. Banken er heldigital, uten filialer og holder til i Bergen. Sbanken tilbyr et stort utvalg av finansielle produkter og tjenester til enkeltpersoner, husstander og småbedrifter, og har i dag over 465 000 kunder og cirka 375 medarbeidere. Sbanken inspirerer til smarte økonomiske valg for fremtiden og bankens verdier er: Åpen, Enkel, Skvær og Vennlig Rebell.

Sbanken ASA er et heleid datterselskap av DNB Bank ASA.

For mer informasjon, se sbanken.no

Følg pressemeldinger fra Sbanken ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sbanken ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sbanken ASA