Alpin-VM 2027

Skal skape nasjonalt og internasjonalt engasjement for nordnorsk VM-søknad

Arbeidet for et VM alpint 2027 i Norge, Nord-Norge og Narvik går inn i en ny fase. Nå skal det nordnorske engasjementet smitte over på resten av Norge og ski-verden for øvrig.

FJELL OG FJORD: Styret og arbeidsgruppen som skal jobbe med VM-søknaden for Narvik samlet på Narvikfjellet. F.v.: Roger Bergersen, arbeidsgruppen, Eirik Frantzen, styret, Sverre Seeberg, styret, Tove Moe Dyrhaug, styret, skipresident Erik Røste, Sigbjørn Aanes, styret, Erik Plener, daglig leder, Knut-Eirik Dybdal, styreleder, generalsekretær Ingvild Bretten Berg i skiforbundet, varaordfører Geir-Ketil Hansen, styret. Styremedlem Lisbeth Berg-Hansen var ikke til stede da bildet ble tatt.

Ei arbeidsgruppe er i gang, styret har fått nye medlemmer, og skiforbundet og det nordnorske miljøet skal jobbe tett sammen i tida fremover.

Sportsidiot med hjerte for Nord-Norge
Sverre Seeberg, tidligere visepresident i det internasjonale skiforbundet (FIS), og Sigbjørn Aanes, tidligere statssekretær for Erna Solberg, er blant de nye i VM-styret. Sigbjørn Aanes ser fram til å ta fatt på arbeidet med å få Alpin-VM til Nord-Norge.

- Jeg er en sportsidiot med hjerte for Nord-Norge. Alpin-VM til Narvik er en unik mulighet til å delta i et felles løft. Dette er en historisk mulighet til å få verdens nest største vinteridrettsarrangement til Norge og Nord-Norge, sier Aanes, som opprinnelig er fra Melbu i Vesterålen.

Ledelsen i skiforbundet betrygget
Ledelsen i Norges Skiforbund (NSF) og styret i VM alpint 2027 har vært samlet til to dagers arbeidsmøte i Narvik. Skipresident Erik Røste og generalsekretær Ingvild Bretten Berg ble orientert om arbeidet og planene i Narvikfjellet.

- Vi har fått en god oppdatering og er betrygget. Et samlet Nord-Norge står bak, og det er et enstemmig skistyre som har valgt Narvik til Norges kandidat. Nå er vi alle opptatt av hvordan anlegget videreutvikles, og vi skal jobbe sammen internasjonalt for å fremme den norske søknaden, sier Røste.

Godt samarbeid har gitt resultater
Knut-Eirik Dybdal er ny styreleder i Alpint VM 2027 AS. Han takker alle som har bidratt til den første fasen av VM-arbeidet som gjorde Narvik til Norges VM-kandidat.

- Nå står vi foran den andre viktige fasen, som handler om å få ferdig anlegget og jobbe for å samle støtte internasjonalt. Og ikke minst handler det om at vi i Nord-Norge og Narvik gjennomfører gode arrangement, som junior-VM i mars neste år, sier Dybdal.

Norges mulighet
Dybdal trekker frem det unike Nord-Norge kan tilby, når han skal beskrive Norges muligheter til å bli tildelt VM.

- Et alpin-VM i Arktis, der fjord og fjell møtes, vil være helt unikt. Dette er Norges mulighet, og vi er alle på samme lag, avslutter Dybdal.

Søknaden til FIS skal signeres av Norges Skiforbund og vertskommunen Narvik, og sendes til FIS i mai 2021. Ett år etterpå, i mai 2022, beslutter FIS hvor alpin-VM 2027 skal arrangeres.

Styre og arbeidsgruppe
Det nye styret for alpint VM 2027 består av disse:

Knut-Eirik Dybdal (Harstad), Tove Moe Dyrhaug (Trondheim), Sigbjørn Aanes (Oslo/Melbu), Sverre K. Seeberg (Oslo), Lisbeth Berg-Hansen (Bindal), Eirik Frantzen (Narvik) og Geir-Ketil Hansen (varaordfører i Narvik).

Erik Plener er daglig leder i selskapet. Forte Narvik ved daglig leder Roger Bergersen bistår administrativt.

Bilder

Last ned bilde
I VERTSBYEN NARVIK: Styret og arbeidsgruppen som skal jobbe for at Norge får VM i Alpint i 2027. Fra venstre: Roger Bergersen, Erik Røste, Geir-Ketil Hansen, Ingvild Bretten Berg, Tove Moe Dyrhaug, Sigbjørn Aanes, Eirik Frantzen, Sverre Seeberg, daglig leder Erik Plener og styreleder Knut-Eirik Dybdal. Styremedlem Lisbeth Berg-Hansen var ikke til stede da bildet ble tatt.
Last ned bilde

Om Alpin-VM 2027

Alpin-VM 2027
Det fjerde hjørnet
Narvik

901 66 563https://www.facebook.com/vmalpintnordnorge/

Norges Skiforbund har besluttet at Norge skal søke om Alpin-VM i 2027, og at det er Nord-Norge med Narvik som skal være vertskap.

Følg saker fra Alpin-VM 2027

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Alpin-VM 2027 på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.