Skal skanne linjenettet i 3D fra helikopter

I sommer skal Agder Energi Nett benytte helikopter til å laserskanne hele linjenettet på Agder. Dette gjøres for å kartlegge hvor det er nødvendig å rydde skog for å sikre strømforsyningen i landsdelen.
Dette helikopteret fra det finske selskapet Heliwest skal fly langs hele linjenettet på Agder i sommer.

Etter planen starter helikopterflygingen langs kysten i begynnelsen av juni. Områdene lenger inne i landsdelen tas fortløpende utover sommeren. Et helikopter fra det finske selskapet Heliwest vil være i luften fra mandag til lørdag i tidsrommet fra rundt sjutiden om morgen til 19-tiden om kvelden, avhengig av været. Det vil i hovedsak fly i en høyde på ca. 30 meter over linjenettet.

Oversikt over når helikopteret flyr over linjenettet i hvilke områder finner du i denne oversikten  på nettsiden til Heliwest, som oppdateres fortløpende utover i flyvningsperioden.

Digitale analyseverktøy
Agder Energi Nett sjekker hvert år linjenettet fra helikopter for raskt å få oversikt over hvor det er nødvendig å reparere skader på stolper, linjer og andre elektrotekniske installasjoner.

Laserskanningen som nå skal gjennomføres gjør at Agder Energi Nett kan se og analysere linjene og vegetasjonen langs disse i 3D-format.  Det gir en god oversikt over hvor tett skogen er langs linjene, og hvor nær trærne står linjenettet. Det gir grunnlag for å sette i verk målrettede tiltak som å hogge ned trær som kan stå i fare for å velte og forårsake strømbrudd.

I fjor sommer testet nettselskapet det digitale analyseverktøyet langs noen linjer i Vegårshei og Lyngdal hvor det har vært mye utfordringer på grunn av mye vegetasjon. Erfaringene med dette var så gode at nå skal hele linjenettet laserskannes.

Agder Energi Nett er et selskap i Agder Energi-konsernet og har ansvaret for utbygging, drift og vedlikehold av strømnettet på Agder. Selskapet har til sammen 21.800 kilometer linjer og kabler, og 199.000 nettkunder.