Skal selge 1,5 millioner flasker alkoholfritt juleøl i år

– Interessen for øl uten alkohol har skutt i været, og salget av alkoholfritt juleøl forventes å øke med 25 prosent sammenlignet med i fjor.
Markedssjef for øl uten alkohol i Ringnes, Henrik Lund

Salget av øl uten alkohol fortsetter å stige, og det gjelder også i juletiden. I desember regner Ringnes med å selge 1,5 millioner flasker av Munkholm Juleøl, Norges mestselgende alkoholfrie juleøl.

– Dette tilsvarer en halv million liter, og vi regner med at det totale salget av juleøl uten alkohol kommer til å øke med rundt 25 prosent i år sammenlignet med i fjor, sier Henrik Lund, markedssjef i Ringnes.

Helse og god smak
Ferske tall fra en undersøkelse gjennomført av analysebyrået YouGov viser at nesten hver femte 18–29-åring mener de drikker for mye eller altfor mye alkohol i løpet av desember. Samtidig sier tre av fire at de foretrekker et alkoholfritt alternativ til julematen.

– Mye av dette henger sammen med et sterkere fokus på helse og moderasjon når det gjelder alkohol. For mange er dette kanskje spesielt viktig i julesesongen. Men det store og voksende utvalget i alkoholfrie øl og ølstiler betyr også at de er fullverdige alternativer til julematen, sier Lund.

Fra pinnekjøtt til lutefisk
Som alle andre typer Munkholm er også juleølet brygget på akkurat samme måte som alkoholholdige øl, og gjæringen avbrytes før alkoholen skapes.

– Den nøttebrune fargen og aromaen preget av vørterkake, sjokolade og nybakt grovbrød gjør at det passer perfekt til alt fra pinnekjøtt til lutefisk med bacon og grønne erter.

I tillegg til Munkholm Juleøl tilbyr Ringnes åtte andre typer alkoholfrie øl, inkludert bayer, weiss, fatøl og IPA. I desember regner bryggeriet med å selge mer enn 1,4 millioner bokser med andre typer Munkholm og rundt 270 000 flasker alkoholfrie øl som Brooklyn Special Effects og Carlsberg Non Alcoholic.

Markedssjef for øl uten alkohol i Ringnes, Henrik Lund
Markedssjef Henrik Lund

Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!