Stiftelsen Norsk MatStiftelsen Norsk Mat

Skal Pinnekjøtt fra Norge vernes mot billige etterligninger?

Pinnekjøtt fra Norge vil vernes mot juks på linje med Parmaskinke. Søknaden om dette er nå behandlet og utkast til forskrift er ute på høring Alle interesserte kan si sin mening med frist 2. august.
Honningglasert pinnekjøtt. Fotograf: Stian Broch

12 pinnekjøttprodusenter har gått sammen og søker om å få en Beskyttet geografisk betegnelse på «Pinnekjøtt fra Norge». Med klare krav til både produksjonsmetode og norsk råvare sikres forbrukeren riktig kvalitet og garantert opprinnelse. Akkurat slik vi kjenner beskyttelsen knyttet til Champagne, Roquefort og Parmaskinke.

Søknaden er behandlet og utkast til produktforskrift er nå godkjent og sendt ut på høring. Det betyr at alle som vil mene noe er hjertelig invitert til å gi sine innspill. Fristen er satt til 2.august.

- Nordmenn har spist pinnekjøtt i 1000 år,  så pinnekjøtt står sterkt hos det norske folk. I tillegg har pinnekjøttet et bunnsolid omdømme. Vi regner med mange vil mene noe, og at enda flere syns det er på tide å ta «Pinnekjøtt fra Norge» opp i den eksklusive mateliten. Da øker vi også forbrukerens bevissthet om at Norge faktisk er en matnasjon med røtter, tradisjon og kvalitet, sier administrerende direktør i Matmerk Nina Sundqvist.

Har du innspill til forskriften kan du lese den på www.beskyttedebetegnelser.no og så sende brev eller e-post til Matmerk. Bruk: post@matmerk.no eller adressen Matmerk, Postboks 487, 0105 Sentrum, Oslo.

Medlemmer i produsentsammenslutningen «Pinnekjøtt fra Norge»
Bjorli Fjellmat SA, Fatland Jæren AS, Finsbråten AS, Grilstad AS, H. Mydland AS, Nortura SA, Ole Ringdal AS, Oppdal Spekemat AS, Orkla Foods Norway AS, Røroskjøtt AS, Sunnmøre Kjøtt AS, Tind Spekevarer AS.

Nina Wærnes Hegdahl
Fagsjef Beskyttede betegnelser/ advokat
E-post: nina.hegdahl@matmerk.no

Honningglasert pinnekjøtt. Fotograf: Stian Broch

Beskyttede Betegnelser: En merkeordning for Norges matskatter, som sikrer juridisk vern mot kopiering og juks med råvarer. Slik at Fenalår fra Norge har like godt vern som Parmaskinke fra Italia. Mattilsynet eier merket, mens Matmerk administrerer og informerer om ordningen.