Skal kartlegge risiko for hele Arktis
Med økende skipstrafikk og mer petroleumsaktivitet i Arktis, blir det en stadig viktigere oppgave å sørge for god sjøsikkerhet. Hvilke risikomomenter må tas med i beregningen når man skal planlegge forebyggende tiltak? Denne uken møtes alle medlemsstater i Arktisk Råd i Ålesund for å starte et nybrottsarbeid.

Sårbar natur, ekstreme værforhold og lite infrastruktur er noen av utfordringene ved å operere i arktisk farvann. Å kunne vurdere risiko på en god nok måte er avgjørende for at det offentlige skal kunne planlegge med gode nok forebyggende sjøsikkerhetstiltak. Alle åtte land som utgjør Arktisk Råd er representert når arbeidsgruppen for ulykkesforebygging, beredskap og håndtering av kriser nå møtes. Det er Norge, ved Kystverket, som sammen med Arktisk Råd inviterer til Ålesund.
Egne utfordringer i det høye nord
Arktis har helt spesielle forhold som det må tas hensyn til når risikoen for skipstrafikk skal beregnes. Lav temperatur og ekstreme værforhold, lite dagslys i perioder, begrenset kommunikasjon, dårlig kartgrunnlag er blant forholdene som gir området egne utfordringer. Om det skulle skje en ulykke, er det store avstander og begrenset tilgang til assistanse. Konsekvensene av en ulykke vil derfor være større enn i andre farvann. I tillegg er miljøet i Arktis spesielt sårbart, og en ulykke vil kunne ha store miljømessige konsekvenser.
Nybrottsarbeid
De to møtedagene vil derfor brukes til å utveksle erfaringer og “best practice” på metoder for risikovurdering. Workshopen vil se på hvordan risikoanalyser kan tilpasses forholdene i Arktis for å kalkulere den reelle risikoen. I tillegg er det ønskelig at de blir enig om en felles tilnærming til risikoanalyser mellom de arktiske statene, slik at man kan kalkulere risiko for hele Arktis og ikke bare nasjonale farvann.
- Det er veldig gledelig at alle medlemslandene kommer til dette møtet, sier direktør for Sjøsikkerhetsavdelingen ved Kystverkets Hovedkontor, Arve Dimmen. Det å utarbeide en risikovurdering for hele Arktis er nybrottsarbeid, som vi har store forventninger til.
Hvorfor risikovurdering?
God risikokartlegging er viktig. Med en dårlig oversikt over den totale risikoen i Arktis, risikerer man å ta i bruk feil virkemidler, men også å prioritere feil mellom sjøsikkerhetstiltakene man har til rådighet. Forebygging av ulykker til sjøs kan være kostnadskrevende, og en god helhetsoversikt vil derfor også være viktig å redusere risikoen for å gjøre feilinvesteringer.
Workshop’en er en oppfølging av tidligere arbeid med å utarbeide rammeverk for samarbeid og forebygging av oljeforurensning fra oljeindustri og maritime aktivitet i sjøområder i Arktis. Arktisk Råd jobber med å styrke samarbeid om maritim risikovurdering for å ha god nok kunnskap og kunne iverksette beste tiltak for å forebygge uønskede hendelser I Arktis.
Felles virkelighetsbilde
- Arbeidet vil kunne gi alle statene med grense til Arktis et felles virkelighetsbilde. Det er en stor fordel når medlemsstatene skal planlegge og skalere forebyggende sikkerhetstiltak. En eventuell oljeforurensning som resultat av uønsket hendelse til sjøs i nord følger ikke geografiske grenser, så her har vi felles interesseres i å samarbeide, sier Kystverkets fagmann.
- Alle de arktiske landene følger internasjonalt regelverk. Resultatene av felles risikovurderinger vil kunne få konsekvenser for sjøfartsnasjonen Norge. Det er derfor viktig at vi deltar tett i dette arbeidet, understreker Langemyr.
Nærmere 30 fagfolk fra de 8 medlemslandene I Arktisk Råd deltar på møtet.
Arktisk Råds arbeidsgruppe for risikovurdering
Gruppen heter EPPR (The Arctic Council’s Working Group on Emergency Prevention, Preparedness, and Response)
Tirsdag 31. oktober fra 0900.
Onsdag 1. november til 1400.
Sted: Hotel Waterfront, Ålesund
Bilder kan sendes, om ønskelig.
Vedlagt bilde: SCF Group Sovcomflot/BarentsWatch
Nøkkelord
Kontakter
Kontaktperson
Trine Solevågseide, tlf 996 09 814
seniorrådgiver Sjøsikkerhetsavdelingen,
Kystverkets Hovedkontor
Bilder
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Samferdselsdepartementet.
Følg saker fra Kystverket
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Kystverket
Endrer sjømerkene fra Åna-Sira til Stad11.2.2019 15:37:20 | Pressemelding
Kystverket er i gang med endringer på sjømerkene langs kysten, og frem til utgangen av juni skal fyrlyktene på strekningen Åna-Sira til Stad legges om fra et særnorsk system til den internasjonale IALA-standarden (International Association of Lighthouse Authorities).
Den nye kystdirektøren er på plass11.2.2019 09:49:12 | Pressemelding
Etter ei første veke stappfull av inntrykk og med bratt læringskurve, ser den nye kystdirektøren, Einar Vik Arset, fram til å vere med på å utvikle kysten og havområda våre til verdas sikraste og reinaste.
Kystverket legger om systemet for fyrlykter langs hele kysten7.2.2019 13:24:02 | Pressemelding
Kystverket er i gang med endringer på sjømerker langs norskekysten. Dette er et ledd i arbeidet som Kystverket har igangsatt for omlegging av fyrlyktsystemet fra et særnorsk til den internasjonale IALA-standarden (International Association of Lighthouse Authorities).
Hvordan skal innbyggerne forholde seg til oljesølet i Øygarden?14.11.2018 22:29:34 | Pressemelding
Etter fregatthavariet ved Stureterminalen i forrige uke, er det synlig oljefilm på vannet og i strandsonen flere steder i Øygarden. Mange lurer på hvordan de skal forholde seg til denne situasjonen. Her er informasjon og råd.
Stenger losbordingsfelt på grunn av ekstremværet21.9.2018 14:32:58 | Pressemelding
På grunn av det varslede ekstremværet på Sør- og Østlandet stenger Kystverket alle ordinære bordingsfelt i Skagerrak og Oslofjorden. Alternative bordingsfelt kan brukes, men dette skal gjøres i samråd med losoldermann.
Bygger ny flytekai i Longyearbyen22.6.2018 09:44:07 | Pressemelding
Kystverket skal bygge en 120 meter lang flytekai i Longyearbyen på Svalbard. Kaien vil mest sannsynlig bli bygget på fastlandet og slept over til Longyearbyen sommeren 2020 eller 2021.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom