Skal kåre Norges beste baker

Utøverne til finalen i Norgesmesterskap (NM) for bakere er klare. Det konkurreres i to klasser; NM Ung Baker og NM Baker. Årets tema er «Nyt Norge».

Fredrik Lønne fra Harmoni Håndverksbakeri i Porsgrunn konkurrerer om å bli Norgesmester i baking. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen, Vest Vind Media

I NM Ung Baker konkurrerer utøvere som er under utdanning, er lærling eller nyutdannet bakesvenn, opp til 23 år. Mens i NM Baker er det bakesvenner og diplombakere over 24 år som kan konkurrere.

Finalistene i NM Baker er følgende:
- Fredrik Lønne, 35 år, eier av Harmoni Håndverksbakeri AS (Porsgrunn) – mobil 977 43 632
- Loic Arquetout, 34 år, baker hos Søtt+Salt AS (Bergen) – mobil 984 31 520
- Jonathan Burt, 25 år, baker hos Tollboden Bakeri AS (Flekkefjord) – mobil 415 98 608

Finalistene i NM Ung Baker er følgende:
- Ingrid Knutsen, 22 år, baker hos Godt Brød AS, Bislett (Oslo) – mobil 455 13 611
- Caroline Hetland Åsen, 19 år, lærling hos W.B Samson AS (Oslo) – mobil 978 26 702
- Cathrine Olsen, 22 år, baker hos Fardal Bakeri & Konditori AS (Bærum) – 930 64 814

Informasjon om konkurransen
Norgesmesterskap for bakere arrangeres for andre gang, og finner sted på X Meeting Point Norway, på Hellerudsletta, den 23. og 24. oktober – som en del av Yrkes-NM (http://worldskills.no/yrkes-nm-2018/yrkes-nm-utdanningtorg-2018-article895-438.html). NM Baker arrangeres 23. oktober, mens NM Ung Baker arrangeres 24. oktober. Utøverne skal levere to typer brød, to typer baguetter, to varianter søtbakst og to typer laminert deig (croissant, wiener e.l.). De har totalt ni timer å bake, steke og by frem sine produkter for dommerne. Juryen, som skal bedømme konkurransene, vil bli presentert på et senere tidspunkt. Det er Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) som er arrangør av Norgesmesterskapet for bakere.

Temaet for årets Norgesmesterskap er «Nyt Norge». Det er ønsket at deltagerne viser dette gjennom sitt valg av resepter, valg av råvarer og i sin kreativitet i utformingen av produktene. Alle elementer i konkurransen teller like mye i juryens bedømming.

Dette blir deltakerne bedømt på
Smak er det viktigste kriteriet deltakerne blir bedømt på. I tillegg bedømmes de på utseende, krumme, skorpe, aroma, likhet og kreativitet. De bedømmes også på planlegging og gjennomføring av konkurransen, orden på sin egen arbeidsstasjon under konkurransen, hygiene og presentasjon.

For mer utfyllende konkurranseregler og informasjon om selve gjennomføringen av konkurransen; https://www.bakeri.net/soker-deltakere-til-nm/

Støttespillere:
Hovedsponsorer: Idun Industrier AS, Lantmánnen Cerealia AS (Regal) og Unibak AS.
Sponsorer: Stangeland Mølle AS, NorEngros AS og Tingstad AS

Kontakt/Q&A
Gunnar Bakke, daglig leder Baker og Konditorbransjens Landsforening – mobil 970 19 591
Øyvind Skogsholm Hansen, leder Nasjonal Konkurransekomité – mobil 414 70 980