Skal gi europeere smaken av fjellet

Fjell Norge er igjen plukket ut som én av tre regioner som skal representere Norge under Internationale Grüne Woche i Berlin 2019. Fjellområdene, som strekker seg fra Røros-traktene i nord til Setesdal i sør skal med dette fremme fjellets smaker og opplevelser for andre år på rad, på en av verdens største mat- og reiselivsmesser.
Fjell Norge skal gi tyskere en smaken på fjellet. Foto: Cathrine Dokken

-Debuten på Internationale Grüne Woche i fjor, ga mersmak for Fjell Norge. Vi har tro på at vår kombinasjon av ren og trygg lokalmat, bærekraftig landbruk og opplevelser helt tett på naturen er høyst salgbar i Berlin, sier Kari Randen, daglig leder i Fjellnettverket, som er prosjekteier for Fjell Norges deltakelse.

Levende bygder og kulturlandskap
De 24 deltakerbedriftene som er plukket ut fra Fjell Norge strekker seg over fem fylker, men Randen mener de har en klar fellesnevner:

- Våre deltakere representerer levende fjellbygder med stolte tradisjoner. Lokale matprodusenter tilbyr både tradisjonell bondekost og rustikk gourmetmat, og osteprodusentene i regionen er i ferd med å yste seg inn i verdenseliten. I kombinasjon med opplevelsestilbydere spesialisert på utendørsaktiviteter tett på dyr og natur, mener vi at vi har en formel som treffer reiselivstrendene, sier Randen.

Hans Brimi er hovedkokk på Fjell Norge sin stand og tar med seg en rekke eksklusive råvarer som gir maten som blir servert en smak av fjellet. Blant annet står vilt, rakfisk, bær, saftige og sylta grønnsaker og en rekke oster fra Ostebygda på menyen.

Fremtidens fjellgenerasjon
I tillegg til etablerte mat- og reiselivsbedrifter har Fjell Norge invitert med seg hele fem kokkelærlinger fra regionen.

- Vår deltakelse på Internationale Grüne Woche har en agenda som også strekker seg utover messedagene i Berlin. Det er viktig for oss at den yngre generasjonen skal få oppleve etterspørsel og forventninger fra sultne og reiselystne europeere og bygge stolthet for det vi kan tilby i Fjell Norge også i fremtiden, sier Randen.

Fakta Internationale Grüne Woche

• Internationale Grüne Woche 2019 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 18. – 27. januar. Dette er 84. gang messen arrangeres. IGW er en av verdens største messer for mat, gartneri og landbruk.
  • På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 65 land. Totalt deltar rundt 1,700 utstillere med over 100,000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 400 000 besøkende.
  • Norge deltar på messen for 32. gang i 2019
  • Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.
  • I 2019 vil det være rundt 90 utstillere fra tre regioner i Norge. Nord Norge, Trøndelag og Fjell Norge representerer i år Norge, norsk matkultur og reiseliv i Berlin.
  • Fjellnettverket har tatt initiativ til å samle aktørene i fjellområdene for å styrke mat og reiseliv. Fjell Norge deltar som egen region for andre gang i 2019. I år deltar Fjell Norge med 24 utstillere.
  • Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden. Fjell Norge har satt sammen en meny med 15 retter med de beste råvarene og produktene fra regionen. Over 30 produsenter leverer varer til menyen.
  • Deltakelsen fra Fjell Norge på Internationale Grüne Woche skal bygge fjellområdene som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regional matkultur og reiseliv gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling.

Fakta om Fjellnettverket:
Fjellnettverket er et politisk nettverk for kommuner, regionråd og fylkeskommuner i Sør-Norge der fjellet er en viktig del av ressursgrunnlaget. Nettverket arbeider for å sette viktige spørsmål for fjellbygdene på dagsorden for å skape livskraftige bygder.Fjell Norge som egen region på Internationale Grüne Woche er en del av arbeidet til Fjellnettverket for å øke verdiskapingen rundt mat og opplevelser i fjellkommuner. Deltagelsen i Berlin er en del av en satsing for å styrke fjellområdene som reiselivs- og matdestinasjon.

Lene Hovi
Presseansvarlig Fjell Norge IGW 2019
lene.hovi@valdres.no
tel: 41 42 42 62

Fjell Norge skal gi tyskere en smaken på fjellet. Foto: Cathrine Dokken

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge