Skal forske på baderom for sykehjem

Arealutnyttelsen på baderom i sykehjem og omsorgsboliger kan bli vesentlig bedre enn dagens standard. Omsorgsbygg skal i samarbeid med NTNU og Nasjonalt program for leverandørutvikling forske på hva som fungerer best i praksis.

Med seg i forskningen har foretaket også tre leverandører. Omsorgsbygg lyste i vår ut en konkurranse der vinnerne fikk teste ut løsningene hos Norsk forskningslaboratorium for universell utforming, NTNU på Gjøvik. De tre beste forslagene er nå blitt premiert, og forskningen kan begynne.

Det er Jan Tore Lindskog i Omsorgsbygg som er primus motor bak den innovative tilnærmingen.
- Vi ønsket å se med nye øyne på arealutnyttelse, samtidig som komforten skal beholdes. I sykehjem og omsorgsboliger er det også viktig at baderommene er fleksible og raskt kan tilpasses brukeren, sier han. Med seg for å vurdere de innkomne forslagene har han hatt en jury, bestående av juryleder Onny Eikhaug fra Doga, Jonny Nersveen fra NTNU, Leif Daniel Houck fra NMBU, ergoterapeut Kirsti Eidheim og Agneta Glans Nordbye fra NAV.

Premiert av byråd Lippestad
Bak de tre vinnerforslagene står Funksjonsutstyr AS, Link Arkitektur i samarbeid med Bano AS, og Puls AS. Vinnerne fikk hver sin sjekk på 100.000, som byråd for næring og eierskap, Geir Lippestad delte ut.

- Jeg må berømme Omsorgsbygg for å ta initiativ og være innovative. Gjennom det nye regelverket for innovative anskaffelser kan vi som kommune være med å innovere og drive frem nye løsninger, sier byråd Lippestad.

I tillegg til sjekken får vinnerne av innovasjonskonkurransen bygget sine baderomsløsninger i fullskala i Norsk forskningslaboratorium for universell utforming på NTNU Gjøvik. På NTNU Gjøvik vil de tre forslagene bli brukt og testet av 30 personer med ulike behov. Slik vil man finne ut hvilke av forslagene som fungerer best i praksis.

-På denne måten finner vi ut hvilke av løsningsforslagene som fungerer best i praktisk bruk. Vi vi også få bedre innsyn i hvordan brukeren anvender baderommet, hvordan de orienterer seg i rommet, sier Lindskog.

Geir Lippestad med Link Arkitektur v/ Pontus Brusewitz og Antonio Cascos Chamizo, Bano v/Daniel Nesse og Runar Olsen
Geir Lippestad med Funksjonsutstyr v/Irene G. Olsen, Vidar Andresen, Frode Henriksveen og Elina Löfgren
Geir Lippestad med Puls Norge v/Rune Strømnes og Geir Syvertsen
Byråd Geir Lippestad med juryleder Onny Eikhaug fra Doga og Jan Tore Lindskog fra Omsorgsbygg