Skal du på ferie i Europa med barn som ikke kan vaksineres?

Alle barn i Norge får tilbud om MMR-vaksine gjennom barnevaksinasjonsprogrammet ved 15-månedersalder og ved 11-årsalder, som beskytter mot meslinger, røde hunder og kusma. Men hva gjør du med barn under 9 måneder som ikke kan vaksineres?
Illustrasjonsbilde 1

Folkehelseinstituttet har tidligere i vår advart om meslingutbrudd i Europa, og frem til april var det spesielt mange tilfeller i Romania og Italia. De advarer mot å besøke en rekke land, og oppfordrer foreldre til å vaksinere barn mellom 9 og 15 måneder hvis man skal reise til visse Europeiske land*

Det er likevel ikke alle som kan vaksineres.

- Codan Forsikring ønsker å gi en trygghet til kunder som skal reise med små barn, hvor reisemål er utsatt for meslingutbrudd. Vi har besluttet å dekke avbestilling ved meslingutbrudd i Europa* for familier med barn under 9 måneder, da de ikke kan vaksineres. Dette gir trygghet for kunder som er bekymret, sier Henrik Næss, Skadesjef i Codan Forsikring.

- Alle med små barn bør sjekke sin reiseforsikring

- Vi oppfordrer alle til å sjekke med sitt forsikringsselskap hvilke dekninger som gjelder. Vi har besluttet å dekke avbestilling av ferie bestilt før 01.05.2017 for familier nevnt over, og til europeiske land* Folkehelseinstituttet advarer å reise til. Dekningen gjelder for avreiseperioden ut september 2017, og kun for sikredes egen familie, avslutter Skadesjef Henrik Næss i Codan Forsikring.

*Følgende land er omfattet per 08.06.2017:

• Belgia
  • Bosnia Herzegovina
  • Frankrike
  • Georgia
  • Tyskland
  • Italia
  • Kasakhstan
  • Kirgisistan
  • Polen
  • Romania
  • Serbia
  • Sveits
  • Tyrkia
  • Ukraina

Kilder: www.fhi.no

Illustrasjonsbilde 1
Illustrasjonsbilde 2
Skadesjef i Codan Forsikring, Henrik Næss

I Norge er vi 250 ansatte fordelt i Oslo og Bergen og ledes av Stefan Langva, administrerende direktør.

Sammen med Trygg-Hansa i Sverige og Codan i Danmark er vi et av Skandinavias største forsikringsselskap. Codan Forsikring eies av RSA Group, ett av verdens ledende multinasjonale forsikringsselskaper med 9 millioner kunder i mer enn 100 land.