Skal du på ferie i Europa med barn som ikke kan vaksineres?

Alle barn i Norge får tilbud om MMR-vaksine gjennom barnevaksinasjonsprogrammet ved 15-månedersalder og ved 11-årsalder, som beskytter mot meslinger, røde hunder og kusma. Men hva gjør du med barn under 9 måneder som ikke kan vaksineres?

Illustrasjonsbilde 1

Folkehelseinstituttet har tidligere i vår advart om meslingutbrudd i Europa, og frem til april var det spesielt mange tilfeller i Romania og Italia. De advarer mot å besøke en rekke land, og oppfordrer foreldre til å vaksinere barn mellom 9 og 15 måneder hvis man skal reise til visse Europeiske land*

Det er likevel ikke alle som kan vaksineres.

- Codan Forsikring ønsker å gi en trygghet til kunder som skal reise med små barn, hvor reisemål er utsatt for meslingutbrudd. Vi har besluttet å dekke avbestilling ved meslingutbrudd i Europa* for familier med barn under 9 måneder, da de ikke kan vaksineres. Dette gir trygghet for kunder som er bekymret, sier Henrik Næss, Skadesjef i Codan Forsikring.

- Alle med små barn bør sjekke sin reiseforsikring

- Vi oppfordrer alle til å sjekke med sitt forsikringsselskap hvilke dekninger som gjelder. Vi har besluttet å dekke avbestilling av ferie bestilt før 01.05.2017 for familier nevnt over, og til europeiske land* Folkehelseinstituttet advarer å reise til. Dekningen gjelder for avreiseperioden ut september 2017, og kun for sikredes egen familie, avslutter Skadesjef Henrik Næss i Codan Forsikring.

*Følgende land er omfattet per 08.06.2017:

• Belgia
  • Bosnia Herzegovina
  • Frankrike
  • Georgia
  • Tyskland
  • Italia
  • Kasakhstan
  • Kirgisistan
  • Polen
  • Romania
  • Serbia
  • Sveits
  • Tyrkia
  • Ukraina

Kilder: www.fhi.no

Illustrasjonsbilde 1
Illustrasjonsbilde 2
Skadesjef i Codan Forsikring, Henrik Næss

I Norge er vi 250 ansatte fordelt i Oslo og Bergen og ledes av Stefan Langva, administrerende direktør.

Sammen med Trygg-Hansa i Sverige og Codan i Danmark er vi et av Skandinavias største forsikringsselskap. Codan Forsikring eies av RSA Group, ett av verdens ledende multinasjonale forsikringsselskaper med 9 millioner kunder i mer enn 100 land.

Reiseforsikring i forbindelse med terrorangrepet i Barcelona.17.8.2017 19:25Pressemelding

Codan Forsikring har utvidet reiseforsikringen. I tillegg til vanlige reisevilkår erstatter vi avbestilling for de som skal til Barcelona fra og med i dag og til og med 20. august. Endringer i forbindelse med evakuering De av våre kunder som ønsker evakuering og vil snarest mulig hjem til Norge får dekket ekstra kostnader tilknyttet dette til og med 20. august. Alle våre kunder som er berørt av hendelsen oppfordres til å ringe vår alarmsentral, SOS International, på telefon +45 70105050. Vi har i tillegg aktivert vår beredskap som vi justerer ut i fra trusselbildet.

Reiseforsikring i forbindelse med jordskjelvet i Hellas og Tyrkia21.7.2017 11:51Pressemelding

Codan Forsikring har utvidet reiseforsikringen. I tillegg til vanlige reisevilkår erstatter vi avbestilling for de som skal til Kos i Hellas og Bodrum i Tyrkia fra og med i dag og til og med 30. juli Endringer i forbindelse med evakuering De av våre kunder som ønsker evakuering og vil snarest mulig hjem til Norge får dekket ekstra kostnader tilknyttet dette. Alle våre kunder som er berørt av hendelsen oppfordres til å ringe vår alarmsentral, SOS International, på telefon +45 70105050.