Skal du på ferie i Europa med barn som ikke kan vaksineres?

30.6.2017 09:24 | Codan Forsikring

Alle barn i Norge får tilbud om MMR-vaksine gjennom barnevaksinasjonsprogrammet ved 15-månedersalder og ved 11-årsalder, som beskytter mot meslinger, røde hunder og kusma. Men hva gjør du med barn under 9 måneder som ikke kan vaksineres?

Illustrasjonsbilde 1

Folkehelseinstituttet har tidligere i vår advart om meslingutbrudd i Europa, og frem til april var det spesielt mange tilfeller i Romania og Italia. De advarer mot å besøke en rekke land, og oppfordrer foreldre til å vaksinere barn mellom 9 og 15 måneder hvis man skal reise til visse Europeiske land*

Det er likevel ikke alle som kan vaksineres.

- Codan Forsikring ønsker å gi en trygghet til kunder som skal reise med små barn, hvor reisemål er utsatt for meslingutbrudd. Vi har besluttet å dekke avbestilling ved meslingutbrudd i Europa* for familier med barn under 9 måneder, da de ikke kan vaksineres. Dette gir trygghet for kunder som er bekymret, sier Henrik Næss, Skadesjef i Codan Forsikring.

- Alle med små barn bør sjekke sin reiseforsikring

- Vi oppfordrer alle til å sjekke med sitt forsikringsselskap hvilke dekninger som gjelder. Vi har besluttet å dekke avbestilling av ferie bestilt før 01.05.2017 for familier nevnt over, og til europeiske land* Folkehelseinstituttet advarer å reise til. Dekningen gjelder for avreiseperioden ut september 2017, og kun for sikredes egen familie, avslutter Skadesjef Henrik Næss i Codan Forsikring.

*Følgende land er omfattet per 08.06.2017:

• Belgia
  • Bosnia Herzegovina
  • Frankrike
  • Georgia
  • Tyskland
  • Italia
  • Kasakhstan
  • Kirgisistan
  • Polen
  • Romania
  • Serbia
  • Sveits
  • Tyrkia
  • Ukraina

Kilder: www.fhi.no

Illustrasjonsbilde 1
Illustrasjonsbilde 2
Skadesjef i Codan Forsikring, Henrik Næss

I Norge er vi 250 ansatte fordelt i Oslo og Bergen og ledes av Stefan Langva, administrerende direktør.

Sammen med Trygg-Hansa i Sverige og Codan i Danmark er vi et av Skandinavias største forsikringsselskap. Codan Forsikring eies av RSA Group, ett av verdens ledende multinasjonale forsikringsselskaper med 9 millioner kunder i mer enn 100 land.

Tilkalling av hjelp til sjøs - har du dette livsviktige hjelpemiddelet om bord?16.5.2017 08:15Pressemelding

Sommeren er i anmarsj og båtsesongen er i gang. Vi tar båtførerprøven, sørger for at alle bruker redningsvester som fungerer, sjekker brannslukningsapparat ombord og tar hensyn til vind og vær før vi drar på båttur. Og vi har selvfølgelig med oss mobiltelefonen i tilfelle det skjer noe i løpet av turen. Men kan vi egentlig stole på at mobilen er et tilstrekkelige verktøy om vi er nødt til å tilkalle øyeblikkelig hjelp? Høye og lave temperaturer, dårlig batterikapasitet og vannsprut kan resultere i en sort skjerm og du står uten kommunikasjon og mulighet til å tilkalle livsnødvendig hjelp.

Ny direktør for privatmarkedet i Codan Forsikring27.4.2017 08:15Pressemelding

Med ansettelsen av Henrik A. Mathisen som leder for privatmarkedet i Codan Forsikring, er ledergruppen komplett og jobber mot klare vekstmål frem mot 2020. Mathisen kommer fra Gjensidige hvor han har erfaring fra blant annet utvikling av distribusjonskanalene i Norge og som direktør for produktområdene liv, helse og ulykke. Han kommer fra stillingen som leder for kunde- og markedsanalyse i det norske privatmarkedet.

Nå er våren her! Tips for å klargjøre båten til sesongen31.3.2017 08:25Pressemelding

Med 20 grader og sol i helgen som var, er det ikke rart at vi begynner å se frem til sommer, sol og ikke minst- båtliv! For mange av oss båtentusiaster brukes påskeferien og helgene fremover til forberedelser til båtsesongen. Noen har kanskje båten i opplag og lar profesjonelle ta seg av klargjøringen til sjøsetting, men det er ingenting i veien for å gjøre dette selv- så lenge du følger et par retningslinjer. Her har Codan Forsikring samlet de viktigste tipsene du trenger å lese før du klargjør båten for sesongen.