Skal du på elbilferie? Dette må du tenke på.

Flere modeller har nå så god rekkevidde at elbilferie gjennom Europa ikke er noe problem. - Elbilferie er en stressfri tur om man planlegger litt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Skaff en god app for å finne ladestasjoner, finn ut av betaling, kjør økonomisk og overnatt der du kan lade. (Foto: NAF)

Rekkevidden på elbiler blir bedre og bedre. Bilene blir også større og passer til familien. Biler som Tesla, Hyundai Kona, Audi e-tron og Jaguar i-PACE klarer fint en bilferie både i Norge og nedover i Europa.

- Et godt tips er å lade før du legger ut på strekninger hvor det er langt mellom hurtigladerne, sier NAF-rådgiveren.

Et annet tips er å sørge for å bo på steder med lademulighet. Det er ikke noe særlig å komme til et hotell uten lademulighet etter en dagsetappe der batteriet har liten kapasitet igjen.

- I Norge pleier ikke dette å være noe problem. Mange overnattingssteder har mulighet for å lade elbiler. Men skal du på tur i Europa, er det annerledes. Og jo lenger sør du kommer, jo vanskeligere er det å finne overnatting med lading, sier Nils Sødal.

Skaff deg en god app

Det finnes flere ladeapper som gir oversikt over ladestasjoner. Finn en god en for eksempel PlugShare eller Plugsurfing, som gir deg oversikt.

- I Norge får du god oversikt i appene til ladeoperatørene. Men det er lurt å ha en som viser oversikten uavhengig av hvem som driver ladestasjonen. Dette er enda viktigere om du skal ut i Europa, rådgir Sødal.

For de som har Tesla er ikke ladeappene så viktige fordi de har oversikt over Teslas lade-nettverk direkte i bilen og på Teslas egen app. Ladenettverket til Tesla er det best utbygde i hele Europa.

- Likevel kan det være lurt for en Tesla-eier også å ha oversikt over andre ladestasjoner. Når rekkevidden begynner å bli liten og det er langt igjen til nærmeste super-charger, er det greit å kunne finne en annen lader, sier Sødal.

Finn ut av betaling

De som har hatt elbil en stund vet at det er lurt med både ladebrikke og apper for å betale for ladingen. Men det man er vant til fra Norge, gjelder nødvendigvis ikke nedover i Europa. Der er det andre operatører.

- Det gjelder å skaffe seg oversikt over lading og betaling for lading på den ruta man skal kjøre. Last ned nødvendige apper og legg inn betalingsinformasjon før avreise, så slipper du å stresse med det underveis, sier Nils Sødal.

Fart tar rekkevidde

Hvis elbilferien har lange transportetapper på motorvei, kan det være en idé å velge alternative ruter. Når bilen er tungt lastet og farten er høy, blir rekkevidden kortere. Skal du gjennom Tyskland, er det mange alternativer til motorveien. Landeveien der har ofte en fartsgrense på 100 kilometer i timen.

- Det kan være lurt å legge turen på en av disse for å slippe å lade hyppig, mener Sødal. - Ingenting er kjedeligere enn å ligge i “lastebilfila” på Autobahn for å spare batteri, fortsetter han.