Skal bygge ti hurtiggående skøyter

Redningsselskapet døpte i dag den første av i alt ti skøyter i den helt nye Staff-klassen. RS «Einar Staff SR» skal stasjoneres i Oslo. De fire neste båtene skal plasseres i Lillesand, Trondheim, Sognefjorden og Skjeberg.

DØPT I CHAMPAGNE: Einar Andreas Staff stod  for selve dåpen av redningsskøyta «Einar Staff SR».
DØPT I CHAMPAGNE: Einar Andreas Staff stod for selve dåpen av redningsskøyta «Einar Staff SR».

RS «Einar Staff SR» er den første av i alt ti lette, raske vannjetdrevne redningsskøyter bygget i glassfibersandwich hos Hydrolift i Fredrikstad. I tillegg til å være svært hurtiggående har denne klassen slepekrok og mulighet for å frakte vannscooter. Den har også fått topp moderne navigasjonsutstyr som VHF, doble kartplottere, radar og varmesøkende kamera. Skøyta har en totalkostnad på snaue ti millioner kroner.

Hoveddelen av kostnaden er dekket av investor Einar Staff som hedret sin far ved å gi skøyta navnet Einar Staff SR.

–Denne båten kommer til å være et viktig redskap for å redde liv og hjelpe folk som har problemer på sjøen, sier Einar Staff.

Trenger flere frivillige
Redningsselskapet har i dag cirka 1200 frivillige fordelt på 25 sjøredningskorps over hele landet. For å kunne bygge ti skøyter i denne klassen er selskapet avhengig av å rekruttere enda flere frivillige. I første omgang skal det etableres nye korps i Lillesand og Sognefjorden. Begge lokasjonene er steder den nye redningsskøyta vil passe perfekt inn. Skøyta er nemlig designet for å operere i skjærgården og i fjorder.

– Ved å bygge fremtidens redningsskøyter ser vi også for oss at vi mye enklere kan rekruttere mannskap blant de yngre. Vi ser en tydelig økning i antallet som er interessert i å være med å gjøre en forskjell som frivillig besetning, og flere steder har vi lange ventelister for å få være med, sier Nicolai Jarlsby.

Dåpen av RS «Einar Staff SR» fant sted på Hankø Marina lørdag ettermiddag. Med artistene Vinni og Tone Damli på scenene ble det en flott ramme rundt den formelle dåpen. Den nye redningsskøyta vil være operativ før sommeren, og Redningsselskapets flåte vil da bestå av totalt 51 redningsskøyter. De fem siste skøytene i Staff-klassen skal spres utover hele landet i kystområder der skøyta passer inn.

Fakta om RS «Einar Staff SR»
Lengde:
12,6 meter
Motor:2x 500 hk FPT
Fremdrift:Vannjet
Materiale:Glassfibersandwich
Toppfart:45 knop +
Utstyr:Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, Radar
Besetning:3 personer fra frivillige sjøredningskorps
Pris:ca 10 millioner kr

Gro Ismar Fundraising Manager Redningsselskapet,   Mobil + 47 908 72 505 gro.ismar@rs.no

EINAR STAFF SR: Den nye redningsskøyta skal stasjoneres i Oslo. De fire neste får tilholdssted
DESIGNER OG DONATOR: Bård Eker (t.v) har designet og bygget den nye redningsskøyta. Einar Staff har stått for brorparten av finansieringen av prosjektet.
RASK: Den nye skøyta RS 161 «Einar Staff SR» er god for over 45 knop.

Redningsselskapet er en frivillig organisasjon. Våre 50 redningsskøyter dekker norskekysten og de to største innsjøene Mjøsa og Femunden. De siste ti årene har våre redningsmenn og -kvinner reddet 350 liv og berget 1000 fartøy fra forlis. I tillegg har Redningsselskapet et omfattende opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sjøsikkerheten. Mer en 30 000 barn og unge er hvert år i kontakt med sjøvettbudskapet til Redningsselskapet.