Nansen Capital Partners AS

Skagen-gründere selger til Storebrand

Stavanger, 25. oktober 2017 - Hovedeierne i SKAGEN, Kristoffer Stensrud, Tor Dagfinn Veen og Åge Westbø selger sine eierandeler til Storebrand. Utviklingen i pensjons- og kapitalforvaltningsbransjen går i retning av større enheter, og det er behov for en privat aktør som kan styrke privat pensjonssparing i Norge. Storebrand har størrelsen, kompetansen og ambisjonene som gjør dem godt egnet til å utvikle SKAGEN og norsk pensjonssparing videre.

- Salget er fremtidsrettet og industrielt riktig, gitt utviklingen innen pensjon og kapitalforvaltning. Storebrand blir en sterk og god eier som kan utvikle SKAGEN videre i tråd med kundenes interesser, og være en god arbeidsgiver for de ansatte. Prisen er fair og reflekterer verdiene vi som aktive eiere har bidratt til å skape for kundene sammen med de ansatte i SKAGEN, sier Kristoffer Stensrud, Tor Dagfinn Veen og Åge Westbø i en felles uttalelse.

SKAGEN-gründerne mener det er åpenbare synergier mellom Storebrands pensjon- og spareprodukter og SKAGENS kapitalforvaltning. Storebrand vil videreføre SKAGENs investeringsfilosofi og uavhengige forvaltning. SKAGEN vil bestå som et separat selskap med eget styre i Storebrand-konsernet. Storebrand har vært en god eier av kapitalforvaltningsselskaper og deler de samme verdiene og synene på ansvarlighet og bærekraft som SKAGEN.

Med oppkjøpet av SKAGEN vil Storebrand bli en kraft i pensjons- og kapitalforvaltningsbransjen i Skandinavia, med mulighet for å ta del i utviklingen innen pensjonssparing i Europa.

SKAGEN ble etablert i 1993 av Kristoffer Stensrud, Tor Dagfinn Veen og Åge Westbø. Siden den gang har SKAGEN vokst fra en forvaltningskapital på 20 millioner kroner fordelt på ca. 400 andelseiere til en forvaltningskapital i 2017 på 80 milliarder kroner fordelt på mer enn 100.000 andelseiere. Veen og Westbø valgte i 2015 å samle sine eierposter i SKAGEN i Nansen Capital Partners.

For ytterligere informasjon og kommentarer, kontakt:
Styreleder Kjell E. Jacobsen i Nansen Capital Partners på tlf. +47 908 80 871

Om Nansen Capital Partners AS

Nansen Capital Partners AS
Eiganesveien 95
4009 Stavanger

Vi har som mål å være en stødig og kunnskapsbasert eier for nordiske forvaltningsselskaper. Gjennom aktivt eierskap skal vi bidra til at forvaltningsselskapene leverer effektiv og kundefokusert forvaltning. Dette gjør vi ved å ha en uavhengig og langsiktig tilnærming, både i kunderelasjon, fondsforvaltning og talentutvikling.

Nansen Capital Partners ble startet i 2015, da to av gründerne bak SKAGEN Fondene, Tor Dagfinn Veen og Åge Westbø, jobbet med å sikre en langsiktig løsning for generasjonsskifte.

Følg saker fra Nansen Capital Partners AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nansen Capital Partners AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.