Skadetoppen: Dette skjer med nordmenn på påskeferie

Tror du nordmenn feirer påske med solbriller og appelsin i fjellheimen? Reisestatistikken sier noe annet.

I påskeferien i ble hele 58 prosent av skadene meldt fra feriefavoritten Spania i fjor. Illustrasjonsfoto: Pixabay

- Mange nordmenn reiser til varmere strøk, og får påskeferien spolert av sykdom, sier reiseskadesjef Petter Lassen i Frende. Forsikringsselskapet hadde totalt 27 prosent flere skadesaker i påsken 2018 enn året før.

Typisk for påsken er luftveisinfeksjoner, halsbetennelse og bronkitt, fulgt av bruddskader og sårskader. På tredjeplass over reiseskader meldt på reiseforsikringen kommer mageinfeksjoner.

- Flyturen, temperaturforskjeller, mindre søvn og annen bakterieflora er faktorer som kan påvirke helsetilstanden. De fleste av sykdommene kan ramme hvem som helst, sier Lassen.

Flere beinbrudd i påsken
- Brudd og sårskader kommer ikke så høyt opp på skadestatistikken ellers i året. Men i påsken ser vi flere ulykkesskader og bruddskader enn resten av året, sier Gry Monica Hellevik, assistansesjef hos Falck Global Assistance. Den norske reisealarmsentralen hjelper tusenvis av nordmenn som blir syke på reise hvert eneste år.

Nesten 100.000 reisesykesaker ble meldt inn til forsikringsselskapene i 2018. I snitt kostet hvert tilfelle 10 500 kroner. Det viser tall fra Finans Norge.

Flest blir syke i Spania
I påskeferien i fjor ble hele 58 prosent av skadene meldt fra feriefavoritten Spania.

- Fire-fem ganger flere nordmenn reiser til Spania enn til neste land på skadetoppen, som er USA og Thailand, forteller assistansesjefen. På de neste plassene finner vi Kypros, Tyrkia og Portugal.

Det kan være trasig nok å få lungebetennelse eller brekke et bein når du endelig har ferie, men stadig oftere blir nordmenn så syke at de må ha hjelp hjem.

- Transporter ledsaget av sykepleier eller lege økte med 15% første halvår i fjor, og antall ambulanseflytransporter økte med 60% i samme periode, sier Gry Monica Hellevik.

Hjemreise med ambulansefly kan koste fra 200.000 til 1 million kroner. Da er ikke sykehusinnleggelse eller øvrige kostnader tatt med.

- Slike kostnader er det få som kan betale selv, sier Petter Lassen i Frende.

Psykisk påkjenning
Nordmenn som blir syke på reise kostet norske forsikringsselskap over en milliard kroner i fjor. Nesten annenhver utbetaling på norske reiseforsikringer var sykdomsutgifter. Men det er ikke bare lommeboka som får svi når vi blir syke på tur.

- Det kan være skremmende å bli syk langt hjemmefra. Helsevesenet i landet du besøker fungerer gjerne på en annen måte, du møter et fremmed språk og en ukjent kultur, sier reiseskadesjefen.

Milliardutbetalinger på forsikringen
Nordmenn meldte totalt inn nesten 335.000 forskjellige reiseskader til forsikringsselskapene i fjor. Disse kostet nesten 2,2 milliarder kroner.

- Avbestilling og tap av reisegods er de største utgiftspostene på reiseforsikringen etter reisesyke, sier Lassen i Frende. 2018-tallene viser at kostnadene til avbestillinger økte med 10 prosent. Avbestillinger kostet 482 millioner kroner i fjor.

- Det er mange årsaker til at dette tallet øker. Dyrere reiser, ikke refunderbare billetter og reiseoperatører med avbestillingsbetingelser som gir mindre refusjon, kan være noen av dem, sier reiseskadesjef Petter Lassen i Frende.

Skadene reisealarmsentralen håndterer er oftest sykdom og ulykker i utlandet. Flertallet av skadene fra Norge, på syvendeplass på skadetoppen, er bagasjeforsinkelser og forsinket avgang eller ankomst. Skader i påskefjellet er det oftest Røde Kors og lokale sykehus som håndterer.

Skadetoppen i påsken 2018

1. Spania                         58%
  2. Thailand                      13 %
  3. USA                             11 %
  4. Kypros                          6 %
  5. Tyrkia                            3 %
  6. Portugal                        3 %
  7. Norge                            2 %
  8. Storbritannia                 2 %
  9. Tyskland                       2 %
  10. Vietnam                        2 %

Hjemtransporter ledsaget av sykepleier eller lege økte med 15% første halvår i fjor, og antall ambulanseflytransporter økte med 60% i samme periode hos den norske reisealarmsentralen Falck Global Assistance.
Petter Lassen er reiseskadesjef i Frende Forsikring.

Jonsvollsgaten 2

Helnorske Frende Forsikring eies av 15 lokale sparebanker. Gjennom eierbankene og egne salgssentre er Frende representert med over 1000 lokale rådgivere fra Lindesnes i sør til Tromsø i nord. Vi har nær 260 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og over 250.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring, livsforsikring og pensjon.