Skadestatus for ekstremværet "Knud" fredag kveld

Ekstremværet "Knud" herjer over Sør-Norge. Forsikringsselskapene har fått de første skademeldingene og forventer aktivitet utover natten.

Fredag kveld klokken 23.00 var det kommet inn et tyvetalls skademeldinger til Frende Forsikring.

- Vi har fått skader fra Kristiansand, Lyngdal, Oslo, Bergen og omegn, sier skadesjef på bygning, Yngve Amundsen Høvig i Frende Forsikring.

- I Kristiansand, Lyngdal og Oslo er det typiske stormskader på tak og rotvelt, samt skader på biler og båter, sier Høvig.

I Bergen og omkringliggende områder er det snakk om vannskader og skader etter lynnedslag.

- Vi forventer at det vil være en del skader som meldes i løpet av kvelden og natten, sier Høvig.

Frende Forsikring forventer også at mange skader ikke meldes før mandag morgen.

- Det er typisk for stormskader at det meldes inn en del mindre skader, som ikke oppleves som akutte. Disse vil først komme inn til oss på mandag, sier skadesjefen til Frende.

Store utbetalinger hittil i år
Erstatningene til private hus, hytter og innbo har skutt i været med nesten 25 prosent hittil i år sammenlignet med i fjor. Det er voldsomme tall for hele bransjen.

Allerede før høststormene satt inn hadde norske forsikringsselskap fått inn mer enn 170.000 skademeldinger og utbetalt 4,4 milliarder kroner i erstatninger, ifølge tall fra Finans Norge. Gjennomsnittsskaden i første halvår var på 25.000 kroner.

Jonsvollskvartalet | postboks 7335

Helnorske Frende Forsikring eies av 15 lokale sparebanker. Gjennom eierbankene og egne salgssentre er Frende representert med over 1000 lokale rådgivere fra Lindesnes i sør til Tromsø i nord. Vi har nær 260 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og over 250.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring, livsforsikring og pensjon.