Skadestatus etter Ylva

Frende har allerede passert 40 skader etter uværet Ylva, og venter stor pågang også inn mot helgen.

Skadesjef Yngve Høvig i Frende forteller om stor pågang hos forsikringsselskapene etter Ylva. Foto: Frende Forsikring

Ylva herjer i Nordland og Troms, og med vindkast på opptil 163 kilometer i timen er ikke skader til å unngå.

- Vi passerte 40 skader allerede midt på dagen torsdag, mens uværet herjet som verst. De fleste er bygningsskader. Tak har blåst av, det samme har takstein og piper. Vi har også hele naust som har blåst på sjøen og vi har så langt fått meldt et titalls skader på båt og bil, sier Yngve Høvig som er skadesjef på bygning i Frende Forsikring.

- Uværet pågår mens mange er på jobb, så vi venter stor pågang også utover ettermiddagen og fredag, når folk kommer hjem og får oversikt over skadene på båter og eiendom, sier Høvig.

Med Helgeland Sparebank som en av 15 eierbanker, og egne salgssentre i Nordland og Troms har Frende markedsandel i de berørte områdene.