Skadene renner inn etter styrtregnet på Sørlandet

Det er hektisk aktivitet hos forsikringsselskapene etter styrtregnet.
Mange skader etter styrtregn på Sørlandet. Illustrasjonsfoto: Pixabay

Allerede fredag ettermiddag og kveld var det stor pågang hos vaktsentralen til Frende Forsikring.

- Vi passerte 30 skader i Kristiansand og omegn ved 21.30-tiden og forventer at det vil renne inn skademeldinger gjennom helgen og på mandag. Mange får nok ikke sett omfanget av skadene før det blir lyst igjen, og regnet beveger seg nå østover, sier Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende.

Selskapet har rundt 10 prosents markedsandel i Aust- og Vest Agder.

- De mest typiske skadene er vann i kjeller, tilbakeslag fra avløp og skader på hage og uteområder etter flom og overvann. I tillegg er det nok en del som oppdager at taket ikke er helt tett, sier hun.

- Den store pågangen gjør at det kan bli stort press på håndverkere, takstmenn og saneringsselskap i de berørte områdene. Det vil derfor kunne ta lenger tid enn vanlig før vi får sendt ut hjelp, sier hun. Selskapene prioriterer store og alvorlige skader. Ved mindre skader vil du motta skademeldingsskjema eller kunne registrere skadene på nett.

Frende har beredskap gjennom helgen, og tar unna sakene så hurtig som mulig, men forventer noe lenger behandlingstid enn ellers.

- Om du må vente på takstmann eller saneringsselskap, er det viktig at du gjør det du kan for å minske skadeomfanget, sier Heidi Tofterå Slettemoen i Frende.

Gode råd ved flom

• Gjør det du kan for å begrense skaden.
  • Ta ut sikringer for elektrisk anlegg for den etasjen som har vært oversvømt.
  • Tøm bygningen for vann som ikke har rent ut.
  • Riv ut gulvbelegg/tepper og lagre dette på eiendommen.
  • Ta ut/åpne vinduer i kjeller, og fest netting over vinduet med lekter som spikres for forsvarlig tetting. La innvendige dører stå åpne.
  • Når noen er hjemmeværende, åpnes i tillegg ytterdører i kjeller og evt. ytterdører og vinduer i skadet boligetasje. Dette er med på å fremskynde tørking.
  • Sett opp vifter i skadet etasje for å forsterke luftsirkulasjonen.
  • Rydd slam og gjør rent.
  • Kontroller avløp hvis bygningen tas i bruk.
  • Har kjeller oppfôret gulvkonstruksjon av tre - og denne har vært oversvømt - vurderes først uttørking før eventuell riving.
  • Varmtvannsbereder/elektrisk anlegg som har stått under vann, må ikke tas i bruk før utstyret er kontrollert av elektriker.
  • Bygninger som står i fare for å "flyte opp" må forankres, evt. må kjeller fylles med vann.

Kilde: Finans Norge og Norsk Naturskadepool

Mange skader etter styrtregn på Sørlandet. Illustrasjonsfoto: Pixabay