Rimfrost AS

Sjuende seier på rad for Rimfrost mot Aker

Amerikanske patentmyndigheter har gitt krillselskapet Rimfrost AS fullt medhold i nok en sak mot Aker Biomarine. Dette er den sjuende rettssaken på rad som Aker enten har tapt eller trukket mot den norske krilloljeprodusenten.

Kjennelsen fra Patent Trial and Appeal Board (PTAB) slår fast at en metode som Aker Biomarine har krevd patent for, knyttet til utvinning av krillolje, ikke er patenterbar.  Kjennelsen kommer etter at PTAB i fjor konkluderte med at to andre Aker-patenter heller ikke er patenterbare.

- Dette føyer seg inn i rekken av gledelige nyheter. Ingen rettslige prosesser i USA eller Norge har gått Akers vei i denne saken, og det betyr at usikkerheten Aker Biomarine har forsøkt å skape omkring Rimfrost produkter og leveranseevne igjen er ettertrykkelig tilbakevist, sier hovedeier Stig Remøy i Rimfrost AS.

Formidabel vekst

Rimfrost, som har hovedkontor i Fosnavåg på Sunnmøre, er en av verdens største produsenter av krillprodukter, og det amerikanske markedet er svært viktig for selskapet.

- Etter at Aker trakk en sak i USA i mai 2017 har vi opplevd en formidabel vekst i salget av våre krillprodukter. Kvaliteten på produktene er spesielt høy, og vi er leveransedyktig selv i et marked med sterkt stigende etterspørsel. Den positive utviklingen eskalerte i 2018, sier Remøy.

Seiersrekke

De siste årene har Rimfrost vært nødt å møte Aker Biomarine i retten flere ganger. Alle sakene har endt i Rimfrosts favør:

I januar i år avsa Søre Sunnmøre Tingrett en knusende dom mot Aker Biomarine i en rettssak om eierskapet til krillpatenter. Før saken i Søre Sunnmøre Tingrett, tapte Aker Biomarine i tre rettsinstanser i spørsmålet om hvor rettssaken skulle behandles. I tillegg tapte selskapet den før nevnte saken i PTAB i august i fjor, og Aker har trukket et søksmål mot Rimfrost i US International Trade Commission (ITC).

Aker har anket dommen fra Søre Sunnmøre Tingrett, og saken kommer til behandling i Frostating lagmannsrett i høst.

- Det virker som om Aker håper å slite ut sine konkurrenter i retten. Men vi har en svært sterk sak og vi har ressurser og tålmodighet til å stå løpet ut, sier Remøy.

Kan anke

Aker Biomarine har mulighet til å fremme et krav også om at PTAB revurderer og omgjør sin beslutning, og har også mulighet til å anke avgjørelsen inn for en amerikansk appelldomstol. Dette er noe Aker har valgt å gjøre for noen av patentsakene de har tapt i USA.

- Ifølge våre amerikanske advokater, er det ingenting som tilsier at utfallet vil bli annerledes dersom Aker igjen skulle velge å anke. Likevel blir vi ikke overrasket om det skjer. Vi har opplevd gang på gang at Aker velger å føre prosesser frem til siste slutt, uansett hvor svake sakene er og hvor liten sjansen er for å vinne frem, sier Remøy.

Stig Remøy, hovedeier i Rimfrost AS, stig.remoy@olympic.no, telefon 916 19 124

Om Rimfrost AS

Rimfrost AS

Følg pressemeldinger fra Rimfrost AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rimfrost AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Rimfrost AS