Sju turtips på Madeira

Få steder har så mange vakre turstier som Madeira. Øya er kjent for sin frodige natur, bratte fjell og fantastiske utsikter, men også for sine vakre stier langs de gamle levadaene. Madeira er et perfekt reisemål for naturelskere og de som ønsker en aktiv ferie.

Det er mer enn nok å gjøre på Madeira, og de fleste som besøker øya pleier å prøve ut turstiene langs levadaene. Det er rundt 200 mil av de gamle vanningskanalene å velge mellom. Kanalene fører vann fra midten av øya og ut til jordbruksområdene, og det finnes nesten alltid en sti ved siden av.

– Mange av de gamle stiene langs levadaene er blitt restaurert og byr på fantastiske naturopplevelser. Det er også mange ulike vanskelighetsgrader, så på noen er det lurt med en guide, mens på de andre klarer man seg fint med et kart, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

Levada Caldeirão Verde: Den 13 kilometer lange stien går gjennom den grønne Laurisilva-skogen på Madeiras nordside. Denne historiske levadaen finner du i et tretett landskap med en fantastisk utsikt over nordkysten, og den tar deg med gjennom tunneler og til vakre fosser.

Levada de Maroços: Stien starter i byen Maroços og fortsetter 6 kilometer langs den kysten. Stien slynger seg med pittoreske terrasser over Machico, og her kan man oppleve både blomsterprakt og fengslende utsikt. Denne levadaen er også kjent som Mimosa-levadaen.

Levada de Serra: Levada de Serra er en rolig tur på 6 kilometer gjennom det smaragdgrønne paradiset sydøst på øya. Den fantastiske utsikten byr på små, isolerte byer, som for eksempel Camacha. Under et tak av eukalyptus og eik vokser det fantastiske vekster og en lavada som gjør denne turen makeløs.

Levada Referta: Den 6 kilometer lange turstien på den nordøstre siden byr på to timer med fantastisk utsikt. Vakker natur og blomster langs med en levada som slynger seg langs bratte daler og høye topper. Nyt utsikten over Ørnklippen, og ved klart vær kan man se naboøya Porto Santo.

Levada Nova: En to timer lang tursti på sydvest-kysten. Denne fantastiske levadaen slynger seg forbi fargerik natur og en nydelig utsikt ned mot dalene.

Rabacal 25 fontes: Denne 13 kilometer lange turen går til hjertet av Madeira, nærmere bestemt til Laurisilva-skogen som er på UNESCOs verdensarvliste. Det er en av de eldste og mest populære turene på øya. Skogen byr på herlige utsikter og en flora og fauna som er helt unik.

For de som vil ha enda mer aktiviteter på ferie er det også flust av muligheter med blant annet sykling, surfing og klatring i fosser.

Ving har charterreiser til Madeira i perioden oktober 2018 – april 2019.

Vinggruppen med nytt rekordresultat22.5.2018 07:38Pressemelding

Thomas Cook Northern Europe, også kalt Vinggruppen, hvor Ving, Spies, Globetrotter og Tjäreborg inngår, gjør et nytt rekordresultat for vinterhalvåret. Dette kom fram da Thomas Cook-konsernet presenterte sitt halvårsresultatet for 2017/2018. Vinggruppen befester med dette sin stilling som markedsleder innen pakkereiser, både med eget flyselskap og rutefly. Den nordiske gruppens driftsresultat for halvåret endte på 554 millioner kroner, noe som er en økning på 88 millioner i forhold til samme periode i fjor.