Sju personer druknet i januar

Sju personer druknet i årets første måned, viser statistikk fra Redningsselskapet. I januar i fjor omkom fire personer.

Seks av de omkomne er menn. Det er ikke opplyst om den sjuende personens kjønn og alder. To av drukningstilfellene skjedde i Nordland, mens det var en drukning i hvert av fylkene Trøndelag, Hordaland, Vest-Agder, Buskerud og Østfold. To av de omkomne var menn i 20-årene, fire var menn mellom 50 og 75 år.

– Først og fremst er det beklagelig at statistikken er doblet fra samme tidsrom i fjor. Denne vinteren har vært preget av mye is og kulde. Snø på blank is kan raskt bli en dødsfelle. Det betyr at vi må ta ekstra hensyn når vi beveger oss i nærheten av vann, sier kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Vær forsiktig på isen

Vi er nå inne i en sesong med stor aktivitet blant isfiskere og skiturister over det ganske land.

– De skiftende værforholdene med veksling mellom varmt og kaldt og nedbør, gir ofte veldig uoversiktlige forhold der vi må krysse islagte vann eller vi sitter med pilkestangen, sier Pedersen, som oppfordrer folk til å sjekke isforholdene og ikke ta noen sjanser.

I 2017 druknet 94 personer i Norge.

Se detaljert statistikk for fylke, kjønn, alder og årsak her: www.rs.no/drukning

Redningsselskapet oppfordrer alle som ferdes nær eller på vann eller is om å være forsiktige. Foto: Snorre Jøllanger