Sju menn druknet i mai

Så langt i år har 26 menn og to kvinner omkommet i drukningsulykker, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk.
To russiske fisketurister druknet etter at båten deres kantret utenfor Senja i midten av mai. De fikk ikke varslet om ulykken. Foto: Redningsskøyta «Dagfinn Paust»

14. mai druknet to russiske fisketurister druknet da båten deres kantret utenfor Senja. Tre personer omkom etter fall fra land eller brygge i Gjerstad, Stavanger og Tromsø, mens to personer druknet etter at en bil og en hjullaster havnet i vannet i henholdsvis Kristiansand og Rødøy i løpet av mai.

– Så langt i år har fem personer druknet i fritidsbåtulykker. Det er to færre enn på samme tidspunkt i fjor, og fire færre enn i 2017. Vi håper nedgangen vedvarer gjennom sommeren, sier Tanja Krangnes, leder for fagområdet drukning i Redningsselskapet.

Fra januar og ut mai omkom 28 personer i drukningsulykker. Det er ni færre enn på samme tidspunkt i fjor.

– Varsling er livsviktig

For mange er pinsehelga synonymt med årets første båttur. Redningsselskapet minner om at det fremdeles er kaldt i vannet, selv om det er sommervarmt i lufta.

– Havner du i vannet er det viktig å få varslet med en gang. Hvis du ikke har håndholdt VHF, bør du ha mobilen i et vanntett etui. Varsling, riktig bruk av redningsvest og påkledning som forsinker nedkjøling redder liv, sier Krangnes.

Havarikommisjonens kartlegging av fritidsbåtulykker, som ble lagt fram i vår, viser at halvparten av alle fritidsbåtulykker i fjor skjedde etter kantring eller person over bord.

Drukningsulykker januar - mai siste tre år

Type ulykke

Fall fra land/brygge

Fritidsbåt – seil/motor

Fritidsbåt – kano/kajakk

Yrkesbåt

Dykking

Gjennom is

Bading

Bil i vann

TOTALT

28 personer har omkommet i drukningsulykker de første fem månedene i 2019 (illustrasjonsbilde).

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.