SJs hurtigtog mellom Oslo og Stockholm er reddet

SJ fortsetter driften av Oslo – Stockholm-ruten også i 2018. Når arbeidet på Kongsvingerbanen er ferdig kommer SJ til å øke trafikken på linjen kraftig.

I høst så det ut som om hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm skulle tvinges til å ta en 4 år lang pause. Dette skyltes arbeidet på Kongsvingerbanen, slik at ruten måtte erstattes av tog som går saktere (InterCitytog). Nå har SJ lykkes med å beholde tre hurtigtog hele våren og over sommeren neste år.

Fra midten av August starter det omfattende arbeidet på Kongsvingerbanen. Da tvinges SJ til å kjøre færre tog. Allikevel kan SJ beholde hurtigtogene på Kongsvingerbanen. Bare en avgang erstattes med InterCitytog.

Når arbeidet avsluttes i 2022 kommer SJ til å satse stort på strekningen

- Siden hurtigtogene ble satt inn på strekningen har antall reisende fordoblet seg. Vi har planer om å ha åtte avganger med hurtigtog i hver retning fra 2022, sier Niclas Härenstam, pressesjef SJ.

Strekningen Oslo – Stockholm trafikkeres av hurtigtoget X2000 som kjører i 200 km i timen. SJ satser nå ni milliarder kroner på en totalopprustning av X2000-togene og kommer dessuten til å kjøpe 30 nye hurtigtog med fart på 250 km i timen.

Niclas Härenstam
Chef Press & Public relations

SJ
Kommunikation
Besök: Vasagatan 10
Telefon: +46 010-751 51 51 / Mobil: +46 0738-46 26 44

SJ Norge klager på kontraktstildelingen for Sørlandsbanen30.10.2018 12:05:58 CETPressemelding

Etter en grundig vurdering har togoperatøren SJ Norge i dag fremmet klage til Jernbanedirektoratet på kontraktstildeling for trafikkpakke 1, Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. SJ Norge mener anbudet bryter med lov om offentlige anskaffelser, at kvalitetskriteriet er vurdert feil og at vinneren Go-Ahead skulle vært avvist fordi prisene de har levert er urealistisk lave i forhold til ytelsen.