Sjekker krav om sosial bærekraft i verdikjeden for villfisk
– Fiskeri- og havbruksnæringens forskingsfond (FHF) har fått innspill fra industrien om å kartlegge standarder for sosial bærekraft og å vurdere om det stilles krav om sosial bærekraft i sjømatmarkedet. De ønsker også å få vurdert om og hvordan norsk sjømatindustri kan bruke gode arbeidsvilkår som konkurransefordel – om denne kan dokumenteres i norske fiskerier, oppsummerer forskningssjef Pirjo Honkanen i Nofima. Hun leder avdeling for Forbruker og marked, og også dette kartleggingsprosjektet.
Prosjektet startet i desember i fjor og skal vare fram til 15. mai 2017. Sammen med kollega Bjørg Helen Nøstvold i Nofima og Anne Mette Ødegård i forskningsstiftelsen FAFO, skal Honkanen avklare dagens status i markedene. De skal kartlegge eksisterende standarder og sertifiseringsordninger, analysere innholdet i disse og vurdere relevans av de ulike ordningene for norsk fangstbasert sjømatsektor.
Primært vil de konsentrere seg om markedene i Storbritannia, Frankrike og Tyskland.
Avdekket slavearbeid
– Bakgrunnen for dette fokuset internasjonalt er at det for en tid tilbake ble avdekket grove menneskerettsbrudd i fiskebåter i Sørørst-Asia, spesielt Thailand. Her foregikk regelrett slavearbeid og mishandling. Dermed er sosial bærekraft satt på dagsorden også hos detaljhandelen i Europa, noe som også vil gjenspeiles i krav til norsk fiskerinæring, sier Honkanen.
Hun viser til at Norge allerede har et strengt regelverk i Norge og at det så langt ikke er meldt om graverende brudd her. Forskerne vil vurdere det norske regelverket satt opp mot internasjonale sertifiseringsordninger. Hva oppfylles i Norge allerede og hva må eventuelt må på plass for å få internasjonal godkjenning? I Storbritannia har de for eksempel en ordning de kaller «Responsible Fishing Scheme» – ansvarlig fiskeriordning, som nevnte Marks & Spencer har forpliktet seg å innføre som et krav til leverandører etter hvert. Supermarkedkjeden bruker dette i sin markedsføring.
Kan bli et markedskrav?
Prosjektet vil vurdere hvorvidt krav til sosial bærekraft kan bli et «hygienekrav», og således påkrevd av produsentene for å sikre markedsadgang.
– Vi skal blant annet intervjue importører og representanter for de største supermarkedkjedene i Storbritannia, Frankrike og Tyskland, for å finne ut hvordan de vurderer situasjonen og betydningen av en sertifiseringsordning for sosial bærekraft, sier forskningssjefen. De vil også intervjue norske eksportører for å kartlegge hva de møter av krav på dette området.
Basert på resultatene fra dette prosjektet skal næringsaktører kunne ta velinformerte beslutninger om sertifisering eller ei, og de vil kunne bruke resultatene i sin omdømmebygging for å styrke sin markedsposisjon. Forskerne vil gi en vurdering av hvilke markeder som er opptatt av sosial bærekraft og hvorvidt sertifisering kreves, eller om det er tilstrekkelig med annen type dokumentasjon.
Bedriftene vil dermed få hjelp til å bestemme om de skal være proaktiv, eller om de må lage strategier for å møte kravene som allerede eksisterer.
På næringsnivå kan man vurdere om man vil samlet gå inn for en etablert ordning eller om man er bedre tjent med å etablere en egen standard – eller om det er tilstrekkelig med en annen type dokumentasjon.
– Vi har med oss en meget kunnskapsrik referansegruppe med folk fra Norsk Sjømannsforbund, Norway Seafoods og Norges Fiskarlag. De vil underveis kunne gi innspill, og ikke minst vurdere hvor relevant det vi finner ut er for næringa, sier Honkanen.
Forskningsprosjektet har en finansieringsramme på 600.000 kroner.
Nøkkelord
Kontakter
Pirjo HonkanenForskningssjef, forbruker og marked
Tel:+47 915 94 520pirjo.honkanen@nofima.noBilder
Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Nytt torskeprodukt reduserer klimaavtrykket11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når torsken pakkes i Vesterålen i ny emballasje, sparer det klimaet. Nye produkter får ned klimagassutslippene med 30 prosent.
Solbærtoddy – perfekt til påsketuren28.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En varm kopp solbærtoddy gjør godt, uansett om du tilbringer påsken med skiturer i fjellheimen, fotturer i byen, skogen eller langs kysten. Det er det flere grunner til.
Nå skal også torskens sæd bli til godsaker6.3.2024 08:05:16 CET | Pressemelding
Kan spermien til torsken brukes til noe annet enn å lage nye «torskebabyer»? Å jada! Den kan ved hjelp av moderne utvinningsmetoder bli til nye, verdifulle produkter som olje og proteinpulver – som igjen kan bli til både mat og skjønnhetsprodukter.
Fungerer ferskfiskordningen?6.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Fungerer ordningen med kvotebonus for å strekke torskesesongen lenger ut over året? Nofima har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet evaluert ferskfiskordningen ut fra vurderinger om økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft.
Oppdrett for å redde havbunnen10.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Oppdrett av kråkeboller kan redde tareskogen, samtidig som det kan skape produkter av høy verdi i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom