Sjekk hvordan du kan bruke brennbar isolasjon

Byggforskserien kommer nå med en revidert anvisning som forklarer hvordan man kan benytte brennbar isolasjon i bygninger uten at konsekvensene for brannsikkerheten blir uakseptabel.
Illustrasjon: SINTEF Byggforsk

Brannsikkerheten i bygninger svekkes dersom man bruker brennbar isolasjon på feil måte. Revidert utgave av Byggforskserien 520.339 Bruk av brennbar isolasjon i bygninger  gir forutsetninger for å bruke brennbar isolasjon i bygninger.

Brennbar isolasjon kan føre til at en brann utvikler seg raskere, og må derfor innkapsles på forsvarlig måte. Anvisningen forklarer hvordan man kan benytte brennbar isolasjon i bygninger uten at det får uakseptable konsekvenser for brannsikkerheten.

Anvisningen beskriver:

• Typer brennbar isolasjon
  • Brannteknisk klassifisering av produkter
  • Forutsetninger for bruk, bruksområder og nødvendig dokumentasjon
  • Når det er nødvendig med brannteknisk analyse

Anvisningen gir betingelser for bruk av brennbar isolasjon i vegger, himlinger, yttervegger, kompakte tak og terrasser, våtrom og sandwichelementer.

Byggforskserien 321.026  Brannsikkerhet. Dokumentasjon av brannsikkerhetsstrategi  omhandler utvikling og dokumentasjon av brannsikkerhetsstrategi. Strategien danner grunnlag for videre prosjektering, bygging og bruk av en bygning.

Illustrasjon: SINTEF Byggforsk