Sjekk hva vekterne fant da de pågrep en vinningskriminell på Triaden

Omreisende vinningskriminelle er et stort problem for varehandelen. Nokas, som leverer vakt- og kontrolltjenester til blant annet Olav Thon gruppens kjøpesentre i Norge, pågriper hver dag personer som stjeler. Årlig stjeles det for millarder av kroner innen varehandelen.
Daglig stjeler mobile vinningskriminelle for store verdier på norske kjøpesentre

For få dager siden pågrep vekterne på Triaden-Lørenskog Storsenter en kar hvor det viste seg at mannen hadde flere planer enn bare å stjele fra dette senteret.

På tyven fant vekterne en flybillett som viste at mannen hadde landet på Sandefjord – Torp to dager før. De fant også en Post-it lapp med navn på en rekke kjøpesentre i Oslo og omegn. Listen var nummerert i forhold til hvilken rekkefølge han skulle besøke dem. Triaden var det første senteret han skulle oppsøke og der ble han tatt.

Områdeleder Farman Halidy i Nokas på Triaden forteller at de daglig pågriper personer som stjeler. Lang erfaring og bruk av moderne kamerateknologi gjør at stadig flere pågripes.

- Ofte oppdager vi dem i allerede i det de kommer inn på senteret, enten på kamerasystemene våre eller ved at våre uniformerte/ sivile vektere på senteret blir oppmerksom på dem. Mange av dem er lette å lese. Vi ser etter uvanlige bevegelsesmønstre, klesstil og unaturlig store vesker eller bager de har med seg. Noen blir vi oppmerksomme på rett og slett fordi de prøver litt for hardt å gjøre seg usynlige. Ofte er det de små tingene som gjør at vi blir mistenksomme og at vi følger ekstra godt med på dem, sier Farman Halidy.

I dette tilfellet ante vekterne uråd umiddelbart da mannen kom inn på senteret. De fulgte bevegelsene hans både via kamera og ved hjelp av sivile vektere på avstand. Etter 4 minutter på senteret forsynte mannen seg av barberblad til nærmere 5000 kroner og forlot butikken uten å betale. Da var det på tide å pågripe mannen.

Han klarte å stikke av, men vi tok opp jakten ut av senteret og etter noen hundre meters løpetur fikk vi kontroll på mannen som gjemte seg ved inngangen til en boligblokk. Politiet ble varslet og tok etter hvert med seg mannen. Etter det vi vet blir mannen sendt ut av landet igjen i løpet av kort tid, forteller områdelederen.

- Vi har opplevd tilsvarende fremgangsmåte mange ganger tidligere også. Ofte er dette kriminelle av utenlandsk opprinnelse som har lagt klare planer før de ankommer landet. Dermed kan de bevege seg raskt og effektivt fra kjøpesenter til kjøpesenter og fra by til by. Denne gangen klarte vi heldigvis å ta tyven før han fikk gjennomført planen sin.

I følge tall fra SSB og handelsnæringen selv stjeles det for milliarder av kroner hvert år. Nokas utarbeider gjennom vårt heleide datterselskap, Skan-kontroll, en årlig statistikk på anmeldte forhold innenfor detaljhandelen; dagligvare, elektro, klær og tekstil (retail), sport, bygg, jernvare og annen handel. Selv om statistikken først og fremst referer seg til anmeldte forhold i de større byene viser den likevel et høyt nivå av anmeldelser med rundt 6200 saker i året.

Post-it lappens forside som vekterne fant på tyven
Baksiden av Post-it lappen