Sjekk føflekkene dine før vinteren - føflekkreft rammer mange

Hadde du en solrik sommer? Før du pakker deg inn for vinteren bør du sjekke føflekkene dine. Helga Solbakken fra Tønsberg sjekket føflekken sin i tide – i dag er hun kreftfri.

Føflekkreft rammer over 2000 nordmenn hvert år, og tidlig diagnose redder liv. Dessverre venter for mange for lenge med å sjekke føflekkene sine.

– Jeg tenkte at en så liten føflekk på en stor kropp umulig kunne være farlig. Derfor løp jeg ikke til legen da noen venner kommenterte en føflekk jeg hadde på overarmen, sier Helga Solbakken fra Tønsberg.

Helga Solbakken skannet føflekkene sine hos et Boots Apotek mens hun var på handletur. Analysen av bildet viste at det var grunnlag for videre oppfølging, og Solbakken ble bedt om å kontakte fastlegen. Prøver og videre utredning ved sykehuset viste at hun hadde føflekkreft.

– Terskelen var mye lavere for å gå innom apoteket for en føflekkskanning da jeg så plakaten i vinduet, enn å bestille time hos legen. Rådet til vennene mine lå i bakhodet, men jeg trodde ikke faren var så stor, sier Solbakken, som i dag er frisk og kreftfri.

Solbakken oppfordrer flere til å gjøre som henne og teste føflekkene sine før de glemmer dem.

– Jeg var veldig heldig som oppdaget kreften tidlig. Jeg vil anbefale alle å sjekke føflekkene sine før vinteren, sier Solbakken.

Tidlig diagnose redder liv

Nordmenn er de i verden som er mest utsatt for føflekkreft, nest etter folk i Australia. Vi er glad i å sole oss, elsker friluftslivet og reiser ofte til varmere strøk. Det gjør oss mer utsatt. Selv om forekomsten av føflekkreft er hyppig, sjekker vi oss ikke godt nok.

Hvert år er det over 2000 nordmenn som får diagnosen føflekkreft. I 2014 krevde den aggressive kreftformen 322 liv i Norge. Det er tre ganger flere enn det som omkommer i trafikken. Før du pakker deg inn for vinteren kan det altså være lurt å sjekke føflekkene dine.

– Tidlig diagnose redder liv. Kreftformen utvikler seg raskt, så det å komme i gang med behandling raskt øker sjansen for å bli kvitt kreftcellene, sier Kjersti Garstad, fagsjef i Boots Apotek.

Det generelle rådet er at alle burde se over føflekkene sine, og endringer eller mistenkelige flekker bør sjekkes av fastlege eller hudlege. I tillegg tilbyr noen apoteker billedskanning av føflekker.

– Føflekktesten hos oss er et lavterskeltilbud som ikke erstatter legebesøk, men er et enkelt og rimelig supplement hvis du har en flekk du vil undersøke raskt, sier Garstad.

Følg med på føflekkene dine

Over 40 000 nordmenn har testet føflekker på et apotek siden 2010. Testen foregår ved at apotekansatte skanner føflekkene, og sender bildet elektronisk til ScreenCancer hvor spesialister vurderer bildet. Når resultatet er klart etter 1-2 uker, tar de kontakt med kunden.

– Vi har kompetente ansatte som tar bilde av føflekken din, men vi stiller ingen diagnoser. Ved mistanke om noe uregelmessig, henvises pasienten videre til lege eller hudlege som fjerner føflekken og sender den til analyse, sier Garstad.

ABCDE-verktøyet kan hjelpe oss til å følge med på føflekkene.

A – Assymetri: Være oppmerksom på føflekker med uregelmessig form. Dersom du deler føflekken på midten skal begge sidene være noenlunde symmetriske

B – Begrensning: Du bør sjekke om føflekken har en uklar, uregelmessig og utflytende avgrensning mot normal hud

C – Kulør eller farge: Se etter om føflekken har ujevn farge og om den er svart eller blåsvart.

D – Diamenter: Føflekker over 5-6 mm er mistenkelige

E – Endring: Vær oppmerksom på om føflekkene forandrer form, farge, størrelse eller om den begynner å klø eller blø.

Føflekkreft i Norge

I 2014 fikk 2 003 nordmenn føflekkreft. Dette er nesten 10 ganger så mange tilfeller som på 1950 tallet.

De fleste tilfellene av føflekkreft oppdages tidlig. For denne gruppen er prognosen meget god. Andelen som overlever minst fem år er i underkant av 80 prosent for menn og litt under 90 prosent for kvinner.

Føflekkreft er en alvorlig og aggressiv kreftform. For de 10 prosent av tilfellene der det er registrert spredning på diagnosetidspunktet er prognosen langt dårligere.

De fleste som diagnostiseres sent er menn. For disse er det kun litt over 12 prosent som overlever minst fem år.

I 2014 døde 322 nordmenn av føflekkreft, flere menn enn kvinner.

Boots sin føflekktest er benyttet av 40 000 nordmenn siden oppstart i 2010. Testen er tilgjengelig i 100 apotek over hele landet. Se hvor ditt nærmeste apotek er på www.boots.no.

Kjersti Garstad, fagsjef i Boots Apotek Norge

Boots Norge har 159 Boots apotek i Norge.

Boots har mer enn 160 års erfaring fra apotekdrift og produktutvikling, og er i dag et av verdens best kjente merkenavn. I samarbeid med forskere og spesialister innen helse og hudpleie, utvikler og produserer Boots flere av Storbritannias besteselgende merkevarer for eksempel No7, Botanics og Soltan. Disse er tilgjengelige gjenom Boots apotek i Norge.

Vi åpnet vårt første apotek i Norge i 2008. Vi har kjedekontor i Nydalen, grossisten Alliance Healthcare på Langhus og multidosefabrikken Farmaka i Askim.