Sjefstyven leder nytt unikt hotellprosjekt

Jarle Moen forlater direktørjobben på The Thief for å lede det nye hotellprosjektet «Sommerro», i gamle Oslo Lysverker-bygget på Solli Plass. Hotellet åpner først våren 2021, men allerede 1. april 2019 starter Moen jobben med å forvandle det historiske bygget til et levende hotell, med restauranter, scener og møteplasser som gir ny energi til hele bydelen.
Jarle Moen skal lede det nye hotellprosjektet «Sommerro», i gamle Oslo Lysverker-bygget på Solli Plass. Foto: Chris Aadland

- Sommerro er et av de mest ambisiøse og komplekse prosjektene vi noensinne har begitt oss ut på. Vi trengte en ved roret med både tyngde og erfaring, i tillegg til energi og ambisjoner. Jarle forstår markedet og er ekstremt flink med mennesker. Han skal ikke bare fylle hotellet, men lyse opp hele Solli plass, sier Petter A. Stordalen, grunnlegger av Nordic Hotels & Resorts og en av byggets eiere.

Jarle Moen har vært direktør på The Thief siden åpningsåret 2013. I tre år på rad har hotellet vært på den internasjonale prestisjekåringen Condé Nast Travelers «Gold List». Hotellet har vunnet en rekke internasjonale priser og er anbefalt av New York Times, The Telegraph, Lonely Planet og Michelins internasjonale hotellguide. I 2017 ble Moen kåret til «Årets Hoteliér» av bransjeorganisasjonen HSMAI, for sitt lederskap på The Thief og tidligere på Quality Hotel Expo på Fornebu og Quality Hotel 33 på Økern.

- Prosjekt Sommerro er en helt fantastisk mulighet å få gi nytt liv til en gammel historie. Vel så viktig som å ta vare på det som er i bygget, blir å skape gode rom å bo, besøke og jobbe. Hoteller handler jo først og fremst om mennesker! Med «Lys, kraft og varme» hugget i stein ved inngangen, ser jeg frem til å bygge et team som stråler av nettopp det, sier Jarle Moen, påtroppende hotelldirektør.

Nytt lys i «Oslo Lysverker» og nytt liv i norsk designhistorie
Prosjekt Sommerrogaten utvikles av Aspelin Ramm, Strawberry Brothers og Høegh Eiendom. Foruten hotellet «Sommerro» med 236 rom, restauranter og konferansefasiliteter, består prosjektet også av leiligheter, kontorer, kulturscene og selvstendige serveringssteder. Hotellet vil drifte «Villa Inkognito», der det tidligere ambassadebygget i Inkognitogaten blir gjort om til 15 suiter med felles stuer. Vestkantbadet vil bevares, men rustes opp, og vil fortsatt være et tilbud for nabolaget.

Utbyggerne vil, i tett samarbeid med Byantikvaren, ta vare på og foredle den unike kunsten, arkitekturen og detaljer i interiøret. Det norske arkitektfirmaet LPO og den internasjonale designduoen GrecoDeco, skal få frem norsk Art-Deco og tidstypiske farger og mønstre. Målet er å blåse nytt liv i en unik del av norsk designhistorie, og åpne dørene for et bredt publikum.

- Vi har jobbet med Jarle Moen på Quality Hotel 33 og The Thief. Han har en helt spesiell evne til å få frem det beste i både bygg og menneskene inni. Vi gleder oss til samarbeidet videre, sier Gunnar Bøyum, administrerende direktør for Aspelin Ramm.

Nordic Resorts & Hotels har allerede startet arbeidet med å finne en ny Thief Executive Officer på Tjuvholmen.

Om prosjekt Sommero

• Hotellet Sommerro, er en del av utbyggingsprosjektet Sommerrogaten 1-3
  • Prosjekteiere er Strawberry Brothers 40%, Aspelin Ramm 40% og Høegh Eiendom 20%
  • Hotellet vil bestå av 236 rom, og skal driftes av Nordic Hotels & Resorts
  • Hotellet vil få flere restauranter og spisesteder, og en kulturscene for opp til 700 gjester
  • På taket åpner Frogners første takterrasse med restaurant og bar, samt byens første helårsbasseng
  • Vestkantbadet, med basseng og badstuer, restaureres, og vil være tilgjengelig for publikum som før. I tillegg kommer treningssenter og spa for medlemmer og hotellgjester
  • Det gamle ambassadebygget i Inkognitogaten, blir omgjort til 15 suiter med egne stuer, som vil kunne leies i sin helhet
  • LPO Arkitekter har tegnet prosjektet
  • Designduoen GrecoDeco vil stå for interiøret.
  • Hotelldirektør Jarle Moen
  • Merkevareutvikler for prosjektet er Siri Løining
  • Planlagt åpning er våren/ sommeren 2021

Et industri- og kunsthistorisk bygg

• Bygget er det tidligere hovedkontoret til Oslo Lysverker, og stod ferdig i 1931
  • Arkitektene, Bjercke og Eliassen, tegnet blant annet også Sjømannsskolen og Norsk Folkemuseum, og var med i teamet bak Oslo Rådhus
  • Bygget er en kombinasjon av art deco-stil og tidlig funksjonalisme, og mye av det originale interiøret fra perioden 1925-35 er fortsatt in takt
  • Billedhugger Asbjørn Borgfelt og Per Krogh har stått for utsmykninger, som også blir bevart
  • Bygget er ikke fredet, men utbyggerne har tett dialog med Byantikvaren for å best mulig forvalte byggets industri- og kulturhistoriske verdi

For mer informasjon og bilder om prosjektet:
Siri Løining
Kommunikasjons- og merkevaredirektør
Sommerro Utvikling
E-post:
siri.loining@thethief.comInstagram: @sommerrohus

Bilder

Fasaden er utsmykket med verdiordene til Oslo Lysverker. Foto: Chris Aadland
Last ned bilde
Det gamle Oslo Lysverker bygget blir forvandlet til hotell Sommerro og åpner sommer 2021. Foto: Roberto di Trani
Last ned bilde
Interiørduoen GrecoDeco og arkitektene LPO skal forvandle det gamle bygget i Oslo Lysverker til hotell Sommerro. Foto: Chris Aadland.
Last ned bilde
Gule ambassadebygget blir en villa med 15 suiter til utleie. Foto: Roberto di Trani
Last ned bilde
Art Deco trappen i Oslo Lysverker skal bevares og være til store glede for fremtidige hotellgjester. Foto: Chris Aadland
Petter Stordalen til inngangen i gamle Oslo Lysverker. Foto: Chris Aadland

Om Sommerro

Sommerro

Følg pressemeldinger fra Sommerro

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sommerro på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sommerro