Sjeføkonom: - Laveste tall vi har sett siden 2011

Norge er på full fart inn i en periode preget av økende økonomisk optimisme, rekordlav arbeidsledighet og mer fart i oljesektoren, mener Danske Bank. - Norge fyrer på alle sylindre, er dommen fra sjeføkonom.

Tirsdag publiserte Danske Bank den seneste utgaven av sin kvartalsvise økonomiske rapport "Nordic Outlook". Den norske delen av rapporten har fått undertittelen "Norge fyrer på alle sylindre".

En av konklusjonene i rapporten er nemlig at AS Norge ser ut til å seile inn i meget gode tider - i alle fall med hensyn til oljerelatert sektor.

- Vi ser nå klare tegn til økende optimisme i oljesektoren og har oppjustert våre anslag for oljeinvesteringene neste år. Dermed bekreftes signalene om at oppgangen i oljesektoren er i ferd med å gå inn i en ny fase der investeringer i nye prosjekter i større grad komplementerer feltutbyggingene, skriver Danske Banks sjeføkonom, Frank Jullum i en kommentar til rapporten.

Les rapporten i vedlegget under denne saken

- Ikke sett maken siden 2011

Banken har også sett nærmere på arbeidsmarkedet i Norge, som karakteriseres som meget stramt. Faktisk har man ikke sett lignende fasit rundt dette på sju år.

- Antall ledige stillinger i Norge steg til 68.700 i 2. kvartal, noe som er over 9.000 flere enn året før. Sammenligner man dette med bruttoledigheten, det vil si antall ledige samt arbeidsmarkedstiltak, er det nå 1,18 arbeidsledige per ledig stilling i Norge. Dette er det laveste forholdstallet vi har sett siden 2. kvartal 2011, heter det i Nordic Outlook-rapporten.

Videre minnes det om at 53 prosent av bedriftene i oljerelaterte bransjer nå melder om kapasitetsproblemer.

Norges Banks plan kan vise seg vanskelig

Frank Jullum og hans team i Danske Bank mener at Norges Banks planer om forsiktige rentehevinger fremover - kommunisert forrige uke - kan vise seg utfordrende gitt det allerede stramme arbeidsmarkedet.

- Som ventet økte Norges Bank styringsrenten med 0,25 prosent til 0,75 prosent på rentemøtet i september. Samtidig publiserte Norges Bank en rentebane som tilsier "gradvise renteøkninger" i årene fremover, på grunn av usikkerheten knyttet til effektene av renteøkninger etter flere år med lav rente. Analysene i dagens rapport indikerer at denne balansegangen kan bli en utfordring for Norges Bank, skriver Jullum og Danske Bank i rapporten.

Vi er banken for de gode person- og bedriftskundene. Vi tilbyr personlig rådgivning, god service og produkter tilpasset kundenes behov.