Sjakk-VM: Carlsen fremdeles storfavoritt

Fabiano Caruana har spilt på høyde med Magnus Carlsen etter halvspilt i sjakk-VM. Allikevel er Carlsen fremdeles stor oddsfavoritt.

De seks første rundene i VM har endt med remis. I flere av rundene har Carlsen vært sterkt presset, og Caruana har vist seg frem fra sin beste side både i angrep og i forsvar. Til tross for dette er oddsen på Carlsen omtrent uendret, ifølge spillselskapet Unibet.

-Vi har opplevd stort volum av spill på sjakk-VM, men oddsen på Magnus Carlsen har omtrent ikke beveget seg. Det er fremdeles en tredjedel sjanse for Caruana-seier og to tredjedels sjanse for Carlsen-seier,” forteller Steffen Løvholen, PR Manager for Unibet.

Oddsen gjenspeiler tippernes forventninger, og har en naturlig forklaring, mener han.

-Dersom det er uavgjort etter 12 runder, avgjøres mesterskapet med hurtigsjakk. Carlsen er langt sterkere enn Caruana i hurtigsjakk, og det gjenspeiles i oddsen. Under halvparten av spillerne våre tror Carlsen har vunnet etter 12 runder, men omtrent to tredjedeler tror altså at han vinner til slutt,” avslutter Løvholen

Nøkkelodds:

Vinner VM-matchen:

-Carlsen – 1,40

-Caruana – 2,95

Resultat etter 12 runder:

- Carlsen-seier – 2,00

- Uavgjort – 3,65