Sjåføren glemmes i anbudskonkurranser

18.11.2015 15:25 | Yrkestrafikkforbundet

- Den eneste arbeidsplassen i en buss, førerplassen, blir ikke ivaretatt når når Ruter og tilsvarende administrasjonsselskap i Norden lager forslag til felles standarder, sier forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet (YTF).

Hensikten med forslaget, som nå er på høring, er å redusere busselskapenes kostnader gjennom felles standardkrav ved anbudsutlysning som gjelder for by- og forstadsbusser i hovedstedene. Mens det altså fokuseres på økonomi og passasjerenes sikkerhet og komfort, kommer sjåførplassen tydeligvis i annen rekke.

- Jeg er spesielt overrasket over at det ikke stilles krav om egen alarm- eller nødknapp som er tilknyttet trafikkledelsen eller en vaktsentral. Dette har stor betydning både for sjåførenes og passasjerenes sikkerhet, sier Furøy og legger til at dette lenge har vært et krav fra Yrkestrafikkforbundet.

- YTF har hatt et eget prosjekt (Bedre bussanbud) som nettopp setter søkelyset på sjåførenes sikkerhet og arbeidsforhold. Vi har erfaring for at sjåføren ofte blir en salderingspost i anbudskonkurranser. I jakten på reduserte kostnader, glemmer man at også tekniske krav til kjøretøyet har betydning for sjåførene. Det er eksempelvis ikke likegyldig hvilke kommunikasjonsløsninger som etableres på førerplassen eller hvilke krav som stilles til klimaanlegget på en buss, sier Furøy som understreker betydning av at de ansatte i busselskapene tar disse spørsmålene opp med ledelsen i busselskapene og at de ansatte lar høre fra seg i høringsprosessen, sier Furøy.

Yrkestrafikkforbundet er en fagforening tilknyttet YS.