SJ Norge tar over Dovrebanen og Nordlandsbanen

SJ Norge tar fra juni 2020 over Trafikkpakke 2 fra eksisterende operatør Vy Tog. Trafikkpakken består av Dovrebanen og Nordlandsbanen, samt fem underliggende strekninger.

Foto: Helge Sunde / Samfoto / NTB scanpix

Trafikkpakke 2 er den andre delen av den norske persontogtrafikken som avreguleres, og SJ starter å trafikkere strekningene i midten av juni 2020. Allerede i dag trafikkerer SJ strekningene Stockholm – Oslo, Gøteborg – Halden og Stockholm – Narvik.

– Vi er utrolig stolte over den tilliten vi er gitt fra Jernbanedirektoratet. Vi gleder oss til å sette i gang med planleggingen for å videreutvikle togtilbudet for de reisende på de syv strekningene, sier Berit Kjøll, styreleder i SJ Norge.

– SJ har fått oppdraget fordi vi har bevist at vi er en moderne togoperatør som ligger langt fremme når det gjelder digitalisering og å finne nye løsninger for å forbedre kundeopplevelsen. Det er med glede vi omgående starter forberedelsene for oppdraget med å drive og utvikle togtrafikken i Norge.

Hun understreker at direktoratet har stilt tydelige krav på vegne av de reisende langs strekningene.

Nyheter for de reisende

SJs fremste mål er å forenkle og forbedre hele reisen for de reisende. Selskapet har også ambisjoner om å være med å utvikle togtilbud i andre regioner i Norge.

SJ Norge har presentert en rekke satsingsområder selskapet kommer til å forbedre som ny operatør. Nå som det er bestemt at selskapet skal ha ansvaret for de syv strekningene, er det naturlig nok mange reisende som er spent på hva det forbedrede tilbudet innebærer. Her er noen eksempler:

• Modernisere serveringstilbudet om bord.
  • Oppgradere interiør.
  • Forbedre mobil- og internettdekning.
  • Etablere lounger for SJ-reisende.
  • Montere hjertestartere på alle tog.
  • Øke kapasitet på Dovrebanen i helgene.
  • Legge til rette for tilgjengelig reservepersonell i Oslo og Trondheim.
  • Reservetog i Bodø og Trondheim.
  • Reåpne verksted i Bodø.
  • Etablere trafikkledelse i Trondheim.

Virksomhetsovertagelse

Alle som arbeider på de totalt syv strekningene vil få tilbud om å være en del av SJ Norge, som er etablert som et eget norsk selskap. SJ Norge setter umiddelbart i gang prosessen med å møte fagforeningene.

Avtalen om Trafikkpakke 2 gjelder fra sommeren 2020 og frem til 2030.

Om SJ

SJ driver i dag innenfor alle typer lokale og regionale passasjertog, intercity og høyhastighetstrafikk, inkludert nattog. Den svenske togoperatøren har kjørt på svenske jernbaner i 160 år, og frakter hver dag 140 000 reisende på 1200 avganger fra 284 stasjoner, har høy punktlighet og scorer høyt på kundetilfredshet hva gjelder komfort og service.

For ytterligere informasjon:

Kommersiell direktør Lena A. Nesteby 48010351

Se også våre nettsider: www.sj.no

Foto: Ove Bergersen / NN / Samfoto / NTB scanpix
Foto: Helge Sunde / Samfoto / NTB scanpix

SJ Norge klager på kontraktstildelingen for Sørlandsbanen30.10.2018 12:05:58 CETPressemelding

Etter en grundig vurdering har togoperatøren SJ Norge i dag fremmet klage til Jernbanedirektoratet på kontraktstildeling for trafikkpakke 1, Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. SJ Norge mener anbudet bryter med lov om offentlige anskaffelser, at kvalitetskriteriet er vurdert feil og at vinneren Go-Ahead skulle vært avvist fordi prisene de har levert er urealistisk lave i forhold til ytelsen.