Siva satser stort på kommersialisering av forskning og ny teknologi

18.2.2016 11:02 | Siva – selskapet for industrivekst

Øker tilskuddsordningen for utvikling av nytt næringsliv med 32 millioner kroner og lanserer ny tildelingsmodell for å få mer effekt ut av de offentlige støttemidlene.

En inkubator gir gode ideer rom til å vokse (illustrasjonsfoto: Dreamstime).

— Vi trenger flere gode gründere som skaper nye, innovative og lønnsomme bedrifter. I tillegg må vi utvikle de bedriftene vi allerede har. Sivas inkubatorer gir rom for de gode ideene. Det er bra at Siva styrker denne ordningen og legger til rette for enda bedre resultater fra de beste miljøene, sier næringsminister Monica Mæland i en kommentar.

­

Den nye satsingen innebærer en spissing inn mot miljøer med stort potensial og god måloppnåelse. Som en naturlig følge av dette vil også noen miljø miste sine tilskudd og tas ut av inkubasjonsprogrammet.

Gjør Siva til et mer effektivt virkemiddel

I tillegg til en mer spisset satsing blir inkubasjonsprogrammet styrket med 32 millioner kroner årlig. Midlene skal brukes til å løfte innovasjonsmiljø som spiller en viktig regional og nasjonal rolle i den omstillingen Norge er inne i.

Dette er en målrettet satsing der vi løfter fram gode miljø og bruker de offentlige tilskuddene der de gir størst effekt. Det vil gjøre Siva til et mer effektivt virkemiddel for innovasjon og dermed bidra til økt verdiskaping, sier Kjerstin Spjøtvoll, direktør for innovasjon i Siva.

Fire nivå

Mer enn 30 inkubatorer har i dag status som Sivapartnere og er en del av Sivas nasjonale innovasjonsnettverk. I 2016 vil Siva stille totalt 85 millioner kroner til rådighet for disse selskapene. Den nye tildelingsmodellen har fire nivå basert på en rekke kriterier for verdiskaping, måloppnåelse og framtidig potensial:

• Nivå 1: 5 mill. per år (3 selskap)
  • Nivå 2: 3 mill. per år (8 selskap)
  • Nivå 3: 2 mill. per år (10 selskap)
  • Nivå 4: 1,5 mill. per år (12 selskap)

Faktaboks: Hva er inkubasjon?

• Et verktøy for utvikling av nye bedrifter eller for å skape vekst i eksisterende bedrifter
  • En inkubator gir gründere tilgang på profesjonelle forretningsutviklere, rådgivere, nettverk og investorer
  • Inkubatoren tilbyr et faglig og sosialt utviklingsmiljø som gir ideer rom til å vokse
  • Jobber med etablering av nye bedrifter med utgangspunkt i forsknings- og utviklingsmiljø og eksisterende næringsliv.

Mer info: Total oversikt over tildelinger: www.Siva.no

Kontakt: Roy Strømsnes, kommunikasjonsdirektør i Siva – 909 33 114 / roy.stromsnes@siva.no

En inkubator gir gode ideer rom til å vokse (illustrasjonsfoto: Dreamstime).
Næringsminister Monica Mæland (foto: Hans Jørgen Brun)
Kjerstin Spjøtvoll, direktør for innovasjon i SIva (foto: Lasse Berre).