Siva bygger innovasjonssenter på Åndalsnes

Siva bygger innovasjonssenter på Åndalsnes. Det blir en viktig koblingsboks for næringsliv, forskning og utvikling og gründere fremover. Senteret bygges på Øran og skal etter planen stå ferdig på nyåret 2019.
Skissene av senteret som blir ca.900 kvadratmeneter. Tegnet av Kosbergs arkitektkontor.

Innovasjonssenteret gir næringslivet i Åndalsnes et miljø for å utvikle seg og blir en koblingsboks mellom næringslivsaktører, virkemiddelapparatet, kapital og forskning og utvikling. Der vil Romsdal Innovasjon og Nordveggen spille en viktig rolle. Begge er initiativtakere til innovasjonssenteret og vil holde til der når det er ferdig.

-Innovasjonssenteret blir viktig for å jobbe samla med næringsutvikling fra gründere til utvikling av etablerte bedrifter. Jeg har tro på utvikling på tvers av bedrifter og bransjer og det skal vi få til i Innovasjonssenteret, sier Solveig Brøste Sletta, daglig leder i Nordveggen AS.

En nasjonal tilrettelegger Sivas har en nasjonal rolle og et samfunnsoppdrag som handler om å utløse næringsutvikling i bedrifter og regionale nærings- og kunnskapsmiljøer i hele Norge. Å bygge eiendommer er et viktig verktøy og Siva bygger der mange andre ikke tar risikoen, spesielt i distriktene.

- Det sterke industrimiljøet rundt Åndalsnes og den evnen de har vist til å samarbeide på tvers er en forutsetning for at vi investerer. Innovasjonssenteret vil også dra nytte av Sivas landsdekkende nettverk og bidra til kunnskapsdeling på tvers av regioner, sier Lise Bartnes Aalberg, direktør for eiendom i Siva.

Investerer 20 millioner Mange lokale aktører og Siva har jobbet med prosjektet over lenger tid. Nordveggen og Romsdal innovasjon har brukt tiden godt og fått inn nødvendig privat kapital og etablert en enda tydeligere innovasjonsstruktur på Åndalsnes. Siva investerer ca. 20 millioner i innovasjonssenteret og har allerede investert rundt 40 millioner i fabrikklokalet til Partnerplast som ligger vegg i vegg. Dette vil gi leietakerne tilgang til industrikompetanse.

- Dette blir en arena der vi i større grad kan få dra nytte av alle fagkompetansen som sitter i kunnskapsparkene i Molde, Ålesund og på Sintef Raufoss. Senteret vil bidra til at enda flere bedrifter kan jobbe regionalt og nasjonalt og ta i bruk den kompetansen som vi vet finnes,avslutter Tom Samuelsen i Romsdal Innovasjon AS.

Bygget blir ca. 900 kvadratmeter og eksempler på leietakere i bygget er; Romsdal innovasjon, Nordveggen, Anunatak, BDO, Senter for trygt vegarbeid og Partnerplast. I tillegg er det rom for prosjekter og gründere i senteret.

Tre som har jobbet for å få til et innovasjonssenter: F.v: Arvid Gjerde- styreleder i Nordveggen, Solveig Brøste Sletta - daglig leder i Nordveggen og Tom Samuelsen i Romsdal Innovasjon. Foto: Per -Kristian Bratteng
Lise Bartnes Aalberg, direktør for eiendom i Siva

Postboks 1253 Torgard

Siva legger til rette for bærekraftig vekst i industri og næringsliv.

Vår virksomhet er tilstede over hele landet, der vi bidrar til arbeidsplasser, verdiskaping og levedyktige lokalsamfunn.

Følg pressemeldinger fra Siva – selskapet for industrivekst

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Siva – selskapet for industrivekst på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Siva – selskapet for industrivekst

Invitasjon til grunnsteinsnedleggelse av byggetrinn fire i Forskningsparken Tromsø - et signalbygg for bærekraft og det grønne skiftet i nord.25.1.2024 15:16:38 CET | Presseinvitasjon

Siva - Selskapet for industrivekst SF inviterer til grunnsteinsnedleggelse av byggetrinn fire Mandag 29. januar 2024 vil statsråd Jan Christian Vestre legge ned grunnstein av fjerde byggetrinn av Forskningsparken Tromsø. I forbindelse med grunnsteinsnedleggelsen rebrandes Siva Tromsø Innovasjonssenter til Forskningsparken Tromsø.