Siva bidrar til industriell omstart på Herøya

19.2.2016 09:00 | Siva – selskapet for industrivekst

Gjennom sitt eierskap i Herøya Næringspark vil Siva være en sterk bidragsyter til fysisk infrastruktur når Elkem Solar gjenåpner solcelleindustrien i Grenlandsregionen.

— Nyheten om at Elkem Solar etablerer ny solcelleproduksjon på Herøya vil få stor betydning både regionalt og nasjonalt. Siva var utløsende for etablering av solcelleindustrien i Norge på starten av 2000-tallet. Nå kan denne kompetansen og infrastrukturen utnyttes og utvikles videre. Alt ligger til rette for at Elkem Solar skal kunne lykkes med en reetablering av solindustrien på Herøya, sier Lise Bartnes Aalberg, direktør for eiendom i Siva.

Elkem Solar skal produsere blokker med solcellesilisium fra Elkem Solar i Kristiansand. Blokkene sendes så videre til REC Solars fabrikk i Singapore, som er en del av Elkem-gruppen.

Åpenbare globale konkurransefortrinn

Med Siva som tilrettelegger av infrastruktur, tilgang på rimelig og stabil energi og et kompetent lokalt fagmiljø knyttet til Silisium, vil omstart av produksjonen på Herøya ha åpenbare konkurransefortrinn i global sammenheng. Satsingen vil i første omgang bety om lag 70 nye arbeidsplasser.

– Satsingen på Herøya vil styrke vår eksisterende produksjon og vil inngå i verdens mest energi- og kosteffektive verdikjede for solceller, sier Inge Grubben-Strømnes, administrerende direktør i Elkem Solar.

Etter solnedgang kommer soloppgang

Sivas engasjement på Herøya går tilbake til 1994 da det første bygget ble oppført i regi av Siva SF. I dag er eierskapet organisert under Herøya Næringspark AS, hvor Siva eier 88% og Porsgrunn Utvikling eier 12%. I 2011 kom en sterk nedgang i solindustrien, noe som førte til flere konkurser. Siden den gang har Siva tatt en sterkere rolle på eiersiden for å bidra til ny utvikling.

Siva har allerede investert betydelig i eiendom for tilrettelegging for industri i Grenlandregionen. Gjennom den nye satsingen vil Sivas engasjement bli ytterligere forsterket. At Elkem Solar nå velger å etablere seg på Herøya kan også være utløsende for annen industri i området. Konturene av dette ses allerede i form av økt engasjement og lokal mobilisering.

Lise Bartnes Aalberg, direktør for eiendom i Siva
913 83 167 / lise.bartnes.aalberg@siva.no

Lise Bartnes Aalberg er direktør for eiendom i Siva (foto: Lasse Berre).