Siv er nordmenns dating-favoritt

Siv Jensen er partilederen flest nordmenn vil gå på date med, viser ny meningsmåling. Samtidig er FrP-sjefen også den folk tror minst på.

FOTO: Fremskrittspartiet

En fersk undersøkelse gjort av Opinion på vegne av spillselskapet ComeOn!, avslører at finansminister Siv Jensen er den partilederen nordmenn helst vil ha et stevnemøte med.

FrPs Jensen (14%) er vesentlig mer attraktiv enn sine nærmeste konkurrenter, Rødts Bjørnar Moxnes (10%), APs Jonas Gahr Støre (9%) og Høyres Erna Solberg (9%).

- Det er ikke veldig overraskende at Siv er det mest attraktive datingvalget blant nordmenn. Hun polariserer, og tilhengerne hennes er svært lojale. I likhet med Fremskrittspartiet er Siv svært populær blant "sine egne". At hun fremstår faglig dyktig, samtidig som hun snakker et folkelig språk, teller nok heller ikke negativt i denne sammenhengen, sier analytiker i ComeOn!, Frank Porturas.

At Jonas Gahr Støre gjør det såpass dårlig, overrasker imidlertid analytikeren noe.

- Gahr Støre har vært en godt likt mann - på tvers av partitilhørighet. Men det er åpenbart at hans personlige attraktivitet faller med APs dårlige valgkamp. For venstresiden i norsk politikk er det imidlertid godt å se at unge og kjekke Bjørnar Moxnes er et såpass populært dating-materiale. Han representerer et svært lite parti, og får sånn sett ikke noe gratis der, smiler Porturas.

- Hvem vil nordmenn minst ha et stevnemøte med?

- Det spørs nok om ikke Rasmus Hansson (1%) og Trine Skei Grande (1%) bør gå på date med hverandre... Miljøpartiet De Grønne og Venstre kan kanskje finne litt felles romantikk basert på klimapolitikken?

ComeOn!s undersøkelse gir imidlertid ikke bare positive svar for Siv Jensen. Hun topper nemlig lista over hvem nordmenn tror minst på av landets partiledere (28%) og Fremskrittspartiet er dèt partiet flest nordmenn aldri vil gi sin stemme til (34%).

- Igjen så er det polariseringen som slår ut. Siv og FrP er ganske enkelt best likt - og dårligst likt, kommenterer Porturas.

Vil ha TV2-Blipp som kulturminister

Et annet kuriøst funn ved undersøkelsen, er at dobbelt så mange av landets yngste velgere (18-29 år) foretrekker TV 2-yndlingen Stian Blipp (18%) som kulturminister fremfor Høyres nåværende statsråd Linda Hofstad Helleland (9%).

- Det er oppsiktsvekkende funn. Spesielt med tanke på at Hofstad Helleland er en relativt ung politiker som både i form og innhold forsøker å appelere til yngre målgrupper. For all del, Stian Blipp er flink både som musikalartist og på TV-skjermen, men at såpass mange mener han vil være en bedre kulturminister enn Helleland er veldig overraskende, sier ComeOn!-analytiker Porturas.

Flere kjente navn fra sport og kultur er blitt testet opp mot kjente kulturpolitikere som nevnte Helleland og Arbeiderpartiets Mina Gerhardsen.

- Trenden er at folk over 40 år og de med høyeste utdanning er mest positive til "ordentlige" politikere som kulturminister. At 15 % av vestlendingene gjerne vil ha Stian Blipp bør vel ikke være noen stor overraskelse, men at 10 % av folk i Nord-Norge vil ha Therese Johaug som vår kulturminister er jo ganske kuriøst, sier analytiker Porturas.

Totalt viser undersøkelsen at nåværende kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) er folks foretrukne valg av alternativene som ble presentert. 23 % ønsker Helleland som kulturminister også etter valget. Mina Gerhardsen (AP) er ønsket av 11 %, mens Stian Blipp (TV 2) har 9 % oppslutning.

Undersøkelsen viser også at helse (26%) og arbeidsliv (21%) er de viktigste sakene for nordmenn i valgkampen.

Talsmann, ComeOn! Norge
tlf: 951 54 561