Situasjonen rundt Rognaldsen bakeri

Fredag 19. oktober ble Rognaldsen bakeri på Lindås stengt av Mattilsynet, før samme tilsyn gjenåpnet deler av bakeriet søndag 21. oktober. Bakeriet er deleid av Coop Norge Industri SA og har levert bakervarer til butikker i Bergen og omegn. Det som er avdekket er graverende og fullstendig uakseptabelt, og Coop Norge SA er svært rystet over Mattilsynet funn. Coop Norge beordret derfor bakeriet stengt med umiddelbar virkning da vi mottok rapporten fra tilsynet.

Coop beklager på det sterkeste overfor de av våre kunder som er berørt av denne saken og lover å gjøre vårt ytterste for å gjenvinne tilliten.

Bakeriet vil ikke bli vurdert gjenåpnet før alt er hundre prosent i orden. Det vil si før alle avvik fra Mattilsynet er lukket, alle øvrige områder som ikke er tilfredsstillende er utbedret, ny ledelse er på plass og alle ansatte har gjennomgått full opplæring i rutiner og fått annen eventuell nødvendig opplæring.

Coop foretar samtidig revisjon av samtlige andre bakerier som leverer til våre butikker. Dette gjør vi ikke fordi vi har mistanke om tilsvarende situasjoner, men fordi vi ønsker å forsikre oss om at alt er hundre prosent tilfredsstillende og i tråd med Mattilsynets og våre egne, enda strengere, standarder.

Revisjonen vil foretas av det eksterne revisjonsfirmaet Intertek. De er allerede i gang og har besøkt tre av ni bakerier så langt. De øvrige seks bakeriene vil bli revidert torsdag 1. november.

Administrerende direktør i Coop Norge Industri er suspendert fra sin stilling. Direktør for egne merkevarer og trygg mat er konstituert i stillingen.