SINTEF på lanseringen av "Digital21 landet rundt"

Morten Dalsmo, konserndirektør i SINTEF, og leder av Digital21-utvalget ønsker velkommen når Digital21 lanserer sitt road-show på Herøya Industripark torsdag 11 januar. Næringsminister Monica Mæland vil også være tilstede.
Morten Dalsmo konserndirektør i SINTEF, og leder av Digital21-utvalget. Foto: SINTEF / Werner Juvik

Regjeringen har etablert utvalget Digital21 for å øke tempoet på digitaliseringen i næringslivet. Nå startet utvalget en rekke innspillsmøter som skal holdes over hele landet. Møtet på Herøya er første stopp.

Utvalget ønsker å få høre næringslivets egne vurderinger, hva de er opptatt av, hvordan de ser på digitalisering og å få forslag til hva myndighetene kan gjøre bedre for å legge til rette for selskapene.

– Norske bedrifter må utvikle digitalt lederskap innen sine markedsområder for å øke sin konkurransekraft, sier Morten Dalsmo. Kunnskap om de nye digitale teknologiene kombinert med solid bransjespesifikk kompetanse, er avgjørende for å få realisert og utnyttet de nye mulighetene i markedet.

Digital21 skal gi strategiske råd og anbefalinger til regjeringen om hva offentlige myndigheter kan gjøre for å gi norske bedrifter et digitaliseringsløft. Det er bedriftene som best kjenner sin bransje, og for at Digital21 skal lykkes er vi helt avhengig av å komme tett på næringslivet, og få innspill direkte fra dem som står i det terrenget digitaliseringen skaper. Dette road-showet, "Digital21 landet rundt" skal sørge for at vi forstår hvor skoen trykker, utdyper Morten Dalsmo.

Forskningssjef Duncan Akporiaye fra SINTEF Industri deltar også på dagens program med et innlegg rundt forskning, kompetanse og kommersialisering.

SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.

Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no