Singapore Airlines tar flymat til nye høyder i samarbeid med nordisk Michelin-restaurant!
Smaks- og luktesansen reduseres betydelig om bord i et fly, og det er derfor ekstra krevende å servere god mat høyt over bakken. Utfordringene til tross - god mat med lokalt særpreg er et kundeløfte som Singapore Airlines har satt som mål å innfri overfor sine passasjerer.
Dette er bakgrunnen for at flyselskapet nå har utviklet fire nye gourmetretter i samarbeid med Michelin-restauranten Kokkeriet og Gate Gourmet. Rettene blir å finne i Business Class på København-Singapore ruten - en populær rute for mange nordmenn som skal østover.
- Vi utfordrer alltid oss selv, og vi vil gjerne være med på å heve standarden på flymat, forteller Sammy Shafi, eieren av Michelin-restauranten Kokkeriet. - I snart 18 måneder har vi samarbeidet med Singapore Airlines om utviklingen av de nye rettene. Retter som skal gi kundene om bord en unik og lokal smaksopplevelse.
Hos Singapore Airlines ser man fram til å serverer flypassasjerene gourmetretter av bokstavelig talt skyhøy kvalitet.
- Kokkeriet er kjent for sitt ypperlige kjøkken, og vi ønsker at denne opplevelsen også skal komme våre kunder til gode. Tiden om bord er en del av reisen, og de nye rettene blir perfekte følgesvenner til våre prisvinnende viner og champagne, sier Erwin Widjaja, General Manager for Singapore Airlines Nordics.
Det har vært fokus på lokalt særpreg og regionale råvarer i utviklingen av de nye rettene. Blant annet benyttes rabarbrasaft fra Bornholm og nyperoser fra Skanderborg for å pirre passasjerenes smaksløker.
Michelin-chef: Krevende å måtte gi slipp på den siste, personlige ´touchen´
Kokkeriet mat er basert på tradisjonell husmannskost med teknikker fra det nordiske kjøkkenet som blant annet røyking, salting og fermentering. Men det er et langt steg fra å tilberede mat i eget kjøkken, til å utvikle retter som skal kunne forhåndslages, varmes opp og så serveres 30 000 fot over bakken.
Casper Vedel Jensen, Executive Chef i Gate Gourmet Scandinavia, forklarer:
- Bare kravene til varmebehandling alene er helt annerledes enn i gourmet-kokkens eget kjøkken. I eget kjøkken kan man bruke skjønn, og det er rom for fleksibilitet.
For Morten Krogholm, kjøkkensjefen på Kokkeriet og hovedmannen bak de fire nye rettene, ble det en overraskelse at det var så utfordrende å gjenskape rettene i luften.
- Det var langt vanskeligere enn vi trodde å gjenskape rettene i luften uten den siste personlige´touchen´. Spesielt tilpasningen av temperatur, tilsmaking og anreting var utfordrende – men også uhyre spennende og lærerikt, sier Krogholm.
De to første Michelin-rettene, ´Kamskjell med butternut squash og nyperosegelé´ og ´Stekt flesk av confitert svinebryst med persillesaus, pastinakk og rabarabaragelé´, er klare for servering fra 31.mars på rute SQ 351. De to neste rettene er klare for servering i mai.
Singapore Airlines tilbyr 10 ukentlige avganger fra Oslo til Singapore via København eller Stockholm. Joint venture samarbeidet mellom SAS og Singapore Airlines, sikrer norske kunder høy kvalitet og gode forbindelser.
Oslo, 27. februar, 2017
For mer informajson og/eller bilder kontakt;
Henrik Hanevold, Sales Manager Nordics Leisure Travel, tlf 922 10 974 mail; Henrik_Hanevold@singaporeair.com.sg
eller
lena@flerveis.no, tlf 92281518
Fakta om krav til flymat
- Sikkerhet er den viktigste parameteren. I tillegg kommer kvalitet og leveringsgaranti.
- Alle råvarer har en fastsatt kjernetemperatur som må overholdes i alle prosesser fra tilberedning til levering og nedkjøling. F.eks. skal skalldyr ha en kjernetemperatur på 65 grader, mens svinekjøtt og kylling skal ha 75 grader. Til sammenligning skal kylling ofte bare ha 62 grader ’på bakken’.
- Alle tilberedte deler til retten skal kunne nedkjøles til 10 grader i maks tre timer – deretter skal de oppbevares ved 3-5 grader. Om bord på flyet skal de gjennoppvarmes. Metoden kalles ´cook-chill-reheat´, og er en vesentlig faktor for den overordnede kvalitet og sikkerhet.
- Om bord varmes en rett vanligvis opp ved 175 grader i 20 minutter.
- Der er begrensning på, hvor mange ’tørre ingredienser’ (f.eks. persille), som kan brukes når kabinepersonalet skal klargjøre og anrette maten. For rettene i Business Class kan det maks være 2-3. Til sammenligning jobber ofte en Michelin-restaurant som Kokkeriet med 7-8.
- Personalet ombord får undervisning i hvordan de skal servere de nye rettene korrekt.
Nøkkelord
Kontakter
Henrik HanevoldSalgssjef Singapore Airlines Norge
Tel:92210974Henrik_Hanevold@singaporeair.com.sgBilder
Om Singapore Airlines
Singapore Airlines startet opp i 1972 med ti fly til 22 destinasjoner. I dag dekker rutenettverket 64 destinasjoner i 34 land.
Helt siden oppstart har selskapet hatt som mål å være markedsleder i luften. Singapore Airlines arbeider derfor kontinuerlig med modernisering og innovasjon. I dag er selskapet det mest prisbelønte flyselskapet i verden, og ble i 2018 kåret til verdens beste flyselskap i «Travellers’ Choice Awards for Airlines».
I 2007 skrev Singapore Airlines luftfartshistorie når verdens største passasjerfly lettet - en Airbus A380. I 2013 satte selskapet ny standard i luften for Premium Class i 2017 lanserte selskapet "hotellrom" i luften i First Class og samtidig dobbeltseng i Business Class om bord A380. Den 11. oktober 2018 skrev selskapet seg nok en gang inn i luftfartshistorien med premieren på verdens lengste flight fra Singapore til New York.
Følg pressemeldinger fra Singapore Airlines
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Singapore Airlines på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Singapore Airlines
Singapore Airlines og Thai Airways signerer MoU om nytt strategisk partnerskap 6.12.2022 08:43:06 CET | Pressemelding
Thai Airways International Public Company Limited (THAI) og Singapore Airlines (SIA) har signert et ´memorandum of understanding´ (MoU) om et nytt strategisk partnerskap. Avtalen betyr at selskapene gradvis vil øke sin ´codeshare´ samt se på mulighetene for et bredere kommersielt samarbeid. Et samarbeid som vil gi selskapenes kunder flere valgmuligheter, mer verdi og en enda bedre reiseopplevelse.
Hver fjerde planlegger en eksotisk vinter13.11.2022 15:00:00 CET | Pressemelding
Nå vil vi bytte ut Rudolf med kenguru. En fersk undersøkelse* viser at nordmenns interesse for reiser til fjerne himmelstrøk er høy. 43% planlegger en eksotisk reise i vinter, og 11% har allerede bestilt. Undersøkelsen viser også at Oslofolk er de som drømmer mest om en eksotisk reise, tett fulgt av vestlendinger og trøndere. Og jula? Får vi drømme fritt - uten tanke på budsjett – så vil vi aller helst feire den i Australia eller på New Zealand.
Dette er viktig når nordmenn skal fly langt30.10.2022 09:00:00 CET | Pressemelding
I en ny undersøkelse har man spurt nordmenn om hva som er viktig når de skal fly langt. Aller viktigst er direktefly (72%), tett fulgt av at bagasjen er inkludert (70%) og komfort om bord (68%). Bærekraft, underholding og bonusprogrammer er minst viktig når man skal fly mer enn seks timer viser undersøkelsen, gjennomført av YouGov for Singapore Airlines. Den viser videre at når vi flyr langt, er det først og fremst for å oppleve sol og varme.
SINGAPORE AIRLINES MELDER OM PLUSS 556 MSGD (3,9 MRD NOK) I FØRSTE KVARTAL. SOM FØLGE AV STERK ETTERSPØRSEL.15.8.2022 08:13:31 CEST | Pressemelding
Singapore Airlines (SIA) gjenopptar trafikken med fem ukentlige avganger fra København til Singapore. Selskapet melder om en positiv utvikling - spesielt for Europa og Norden. Selskapet har med et driftsresultat på 556 millioner Singapore dollar (SGD) i første kvartal presentert sitt nest beste driftsresultatet i flyselskapets 50 år lange historie. SIA har avvikende regnskapsår som går fra 1. april ´22 til 31. mars ´23.
Singapore Airlines fortsetter som tittelsponsor for Formel 1-løpet Singapore Grand Prix!23.5.2022 10:42:04 CEST | Pressemelding
Singapore Airlines (SIA) bekrefter at de fortsetter som tittelsponsor for det ikoniske Formel 1- løpet ´Singapore Grand Prix´. Avtalen forlengelse med tre år, og årets løp i Singapore blir det første siden pandemien brøt ut. Løpet er et gateløp, og var det første Formel 1-løpet som ble kjørt i flomlys i kveldsmørket. Årets Grand Prix går av stabelen 30.9 til 2.10.