Sinch AB (publ): Delårsrapport januari – juni 2019

Delårsrapport januari – juni 2019

April – juni 2019

• Nettoomsättningen ökade med 18 procent till 1 176,7 MSEK (997,4). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 15 procent.
  • Bruttoresultatet ökade med 29 procent till 321,1 MSEK (248,6). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 26 procent.
  • Justerad EBITDA2 ökade med 17 procent till 114,2 MSEK (97,4).
  • Justerad EBIT3 uppgick till 104,1 MSEK (91,2).
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till 53,3 MSEK (29,0).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,98 SEK (0,54).

Januari – juni 2019

• Nettoomsättningen ökade med 23 procent till 2 278,4 MSEK
    (1 856,0). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 16 procent1.
  • Bruttoresultatet ökade med 36 procent till 610,6 MSEK (448,6). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 24 procent1.
  • Justerad EBITDA2 ökade med 39 procent till 226,4 MSEK (162,3).
  • Justerad EBIT3 uppgick till 206,3 MSEK (149,9).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 111,1 MSEK (38,3).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,06 SEK (0,71).

”Även om allt fler företag skickar textmeddelanden är det ännu få som drar nytta av de nya möjligheter som tekniken nu erbjuder med bilder, video och interaktiv tvåvägskommunikation” – Oscar Werner, VD

Viktiga händelser under kvartalet

• Den 5 april tillkännagavs att Sinch ingår partnerskap med WIT Software för att påskynda den globala användningen av nästa generations meddelandetjänster genom Rich Communication Services (RCS). Sinch kommer att använda WIT Softwares teknologi som en del i sitt erbjudande kring RCS-as-a-Service till mobiloperatörer som behöver en smidig och skalbar lösning för att erbjuda RCS till sina abonnenter och företagskunder.
  • Den 11 april meddelades förändringar i bolagets ledningsgrupp för att öka samarbetet mellan teamen som arbetar mot operatörskunder och företagskunder. Sinch ledningsgrupp består nu av: VD Oscar Werner, Operativ chef Anders Olin, Finanschef Roshan Saldanha, HR-chef Eva Lessing, Utvecklingschef Jonas Lindeborg, Marknadschef Jonathan Bean, Strategichef Thomas Heath, Evangelist och medgrundare Robert Gerstmann, Affärsutvecklare och medgrundare Björn Zethraeus samt Affärsutvecklare och medgrundare Johan Hedberg.
  • Den 20 juni registrerades namnbytet från CLX Communications AB (publ) till Sinch AB (publ) hos Bolagsverket.

1  Organisk tillväxt i lokal valuta i jämförbara enheter. För att räkna tillväxt i jämförbara enheter inkluderas Unwire och Vehicle i hela jämförelseperioden januari-juni 2018, två förvärv som slutfördes först i månadsskiftet mars-april 2018.

2  Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar exklusive jämförelsestörande poster. För jämförelsestörande poster, se sidan 3.
3  Rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster och avskrivningar av förvärvsrelaterade tillgångar, vilka ej påverkar kassaflödet. För specifikation av avskrivningar, se not 4.

Inbjudan till telefonkonferens

Sinch presenterar delårsrapporten i en telefonkonferens klockan 9.00 den 19 juli. För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring in och ange kod 7278264.

Sverige:                             +46 (0) 8 506 921 85
Storbritannien:                +44 (0) 203 009 5710
USA:                                   +1 917 720 0178

För att följa presentationen via Webcast, registrera dig här: investors.sinch.com/webcast.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Thomas Heath, strategichef och ansvarig för investerarrelationer
Tel +46 72 245 50 55
thomas.heath@sinch.com

Roshan Saldanha, finanschef
Tel +46 73 660 24 19

Om Sinch

Sinch utvecklar digitala verktyg som möjliggör en personlig interaktion mellan företag och individer. Med Sinch molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla mobiltelefoner – inom en eller ett par sekunder – via meddelanden, röstsamtal, och video. Flera av världens största företag använder Sinch avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder, och Sinch är en etablerad mjukvaruleverantör till mobiloperatörer över hela världen. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 30 ytterligare länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.

Observera: Informationen i denna delårsrapport är sådan som Sinch AB (publ), ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2019 klockan 07.30.

Denna rapport är publicerad på svenska och engelska. Vid eventuella skillnader mellan den engelska versionen och den svenska originaltexten ska den svenska versionen gälla. Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor.

PCI Biotech: Invitation to second quarter and first half 2019 results presentation20.8.2019 15:38:00 CESTPress release

Oslo, Norway, 20 August 2019 - PCI Biotech invites to a presentation of the company's second quarter and first half 2019 results on Wednesday 28 August 2019 at Oslo Cancer Cluster Innovation Park. Time: Wednesday 28 August, 08:30am – 09:30am CEST (local time). Venue: Jónas Einarsson aud. (2nd floor, entrance 2B), Oslo Cancer Cluster Innovation Park, Ullernchausséen 64, Oslo. The presentation will be held in English and if you wish to attend the presentation, please confirm with an e-mail to post@pcibiotech.com. The presentation will also be a live webcast and can be accessed through www.pcibiotech.com. It will be possible to post questions through the webcast console. The interim report and the presentation will be available on www.newsweb.no and on the company's webpage, www.pcibiotech.com from 07:00am (CEST) on 28 August 2019. For further information, please contact: Ronny Skuggedal, CFO Email: rs@pcibiotech.no Mobile: +47 9400 5757 About PCI Biotech PCI Biotech is a biopharmaceutica

Regarding resignation of member of the Supervisory Board20.8.2019 15:30:00 CESTPress release

We hereby inform that, T. Lukoševičius, a member of Supervisory Board of AB Klaipedos nafta (hereinafter – the Company) 20 August 2019 submitted a notice of resignation of members of Supervisory Board of the Company as of 3 September 2019 (this day is the last day of the mandate). It should be noted that, currently the Supervisory Board of the Company consists of 3 members, 2 of them are independent. After the resignation of T. Lukoševičius, the Ministry of Energy of the Republic of Lithuania will conduct the selection of new member of the Supervisory Board. The Supervisory Board is elected by the General Meeting of Shareholders for 4 years. If individual members of the Supervisory Board are elected, they shall be elected only until the end of the term of office of the current Supervisory Board. Jonas Lenkšas, Chief Financial Officer,+370 694 80594