Fri Flyt

Sikter på legende-status med årets Strynefestival

Allerede på torsdag begynner helgen for over 500 festivaldeltagere. Strynefestivalen har rukket å bli omtalt som "en skjult perle" og "Nordens Ibiza" - noe helt utenom det vanlige. Dette blir sjette gang, og arrangøren sikter på å gjøre Strynefestivalen til noe sagnomsust.
Strynefestivalen 2018 hadde både pirater og oppblåsbare enhjørninger blant mannskapet. Foto: Kyle Meyr

– Vi har mer å by på i år enn noensinne, i tillegg til de tradisjonelle innslagene som får folk til å komme tilbake, sier Lisa Kvålshaugen Bjærum, som er festivalsjef for Strynefestivalen. I år blir hennes første gang som sjef. – Programmet i år har virkelig noe for alle typer folk, og så satser vi på at kveldskosen blir enda bedre, sier hun.

Strynefestivalen arrangeres nå for sjette gang. Den har blitt arrangert siden 2014 og har vært utsolgt de siste tre årene. Det spesielle med festivalen er at den byr på "alt" du kunne tenke deg. Stisykling, topptur på ski og snowboard, klatring, stand up paddleboard (eller SUP), kajakkpadling i elv og til sjøs. Festivalen har kun to musikkartister på programmet, for "artistene" som fyller programmet på dagtid er deltagerne selv.

Attraksjoner for alle

– Aktivitetene kommer til å bre godt om seg fra basen vår på Folven. Strynefestival-folket blir å se på stiene i fjellet, på snøen og på fjelltoppene og -veggene, i elvene og innsjøen, sier festivalsjef Lisa Kvålshaugen Bjærum.

Med en dyktig guide og et grundig kurs i ryggen er det mye lettere å begi seg ut og prøve noe nytt for første gang, om det så er topptur på ski eller terrengsykling. Dette har de tenkt på, forteller festivalsjefen.

– Vi sørger for at det er rom for å prøve seg under trygge omgivelser. Vi har kurs for førstegangsklatrere, syklister og SUP'ere. De holdes av dyktige kursholdere. Nytt av i år er at vi holder kurs i elve-SUP og at vi setter opp en shuttlebuss til terrengsykkel-ruta Napen som går hele fredag og lørdag. Når alle samles igjen på kvelden, har vi vært på hver vår kant av fjellet.

Gjør Folven til mekka for en helg

Folven camping er blitt et mekka for sommerskifolket. Mange av de ivrigste freeride-profilene legger turen innom strynefjellet på sommersesongen, og denne helgen er det ekstra stas, når den tradisjonelle frikjøringskonkurransen Freeline Jam arrangeres som en del av festivalen.

- Det er masse snø og gode forhold på sommerskisenteret. Det lover godt for frikjøringskonkurransen. Med "jam"-formatet blir det slik at hver utøver får kjøre flere ganger, og den kuleste turen deres blir den som teller i konkurransen. Dermed er det plass for å gjøre masse triks og levere den perfekte linja, sier festivalsjefen.

Konkurransen er for øvrig åpen for alle å være med på, både som tilskuer og festivaldeltager. Dersom kreativ skikjøring blir for vanskelig, kan man heller melde seg på en av de mange lavterskel-konkurransene som går av stabelen underveis. Festivalfolket kan prøve bordbuldring, konkurrere i gummistøvelkast, pumptrack-sykling, slakkline eller hengekøyeopphenging.

Festivalstemning

Det blir derimot ikke festival uten musikk. Både fredag og lørdag kveld spilles det live musikk med henholdsvis Hanne Mjøen og Sinsenfist. I tillegg blir det DJ til langt på natt og et helt episk nachspiel, om vi skal gå ut i fra tidligere års erfaringer.

– Vi har en egen nachspielansvarlig, og temaet for festen er hawaii-beachparty. Så vi oppfordrer folk til å ta med seg en blomsterkrans eller bastskjørt eller hva som nå enn passer, oppfordrer Lisa Kvålshaugen Bjærum.

Tidligere års erfaringer tilsier at det ikke er særlig strenge krav til antrekket på festen. Vi har sett folk antrukket som pirater, kledd i lederhosen og til og med i heldekkende kyllingdrakt. Hvis målet er å arrangere en legendarisk fest, kommer man ganske langt med en fyr i kyllingdrakt. Hvilke antrekk som blir å se på festival i år gjenstår å se, men det er klart at Strynefestivalen har et godt rykte å ivareta og bygge videre på.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Video fra Strynefestivalen 2018Videokanal

Lisa Kvålshaugen Bjærum, festivalsjef, lisa@friflyt.no, tlf 41815942
Olav Tarjei Valebjørg, sponsoransvarlig, 95931530, olav@friflyt.no

Bilder

Last ned bilde
Noen av landets beste skikjørere skal boltre seg med Freeline Jam på lørdag. Foto: Brynjar Tvedt
Last ned bilde
Buldring er ikke bare for vegger og kampesteiner - de mest kreative buldrer under bordet! Fra konkurranse i 2018. Foto: Kyle Meyr
Kajakkpadlings-kurs i 2018. foto: Kyle Meyr

Om Fri Flyt

Fri Flyt
Postboks 4767, Nydalen

22 04 46 00http://www.friflyt.no

Strynefestivalen er en sommerfestival i vakre Stryn, for mange deltagere selve startskuddet på sommeren. Her samler vi en rekke entusiastiske mennesker for en langhelg med lek, guiding og kurs, moro og ulike aktiviteter. Terrengsykling, skikjøring og fest står på programmet.

Strynefestivalen arrangeres av Fri Flyt AS. Fri Flyt er norges ledende blad om ski- og frikjøring startet i 1998. Fri Flyt AS gir også bladene Terrengsykkel, Landevei, Klatring, UTEmagasinet såvel som bøker og kart.