Norges Bueskytterforbund

Sikret Norge nok en kvoteplass til European Games 2019

Det ble en hard konkurranse for de norske skytterne i European Grand Prix stevne i Bucuresti, Romania. Men under kvotefinalene var målet klart for våre utøvere og 2 av dem endte opp innenfor rekkevidden til kvoteplasser til European Games.
Bilde tatt under finaleskytingen i EGP Romania. Foto: Sigmund Lindberget

Paul Andre Hagen fant god formen

Hagen fra Sandefjord endte etter innledende runder på en 12 plass og var dermed videre til finalene. For å kunne få en kvoteplass til Norge måtte vi komme på topp 5 under finaleomgangene.

Etter nervepirrende finaler hele veien klarte Hagen å ende opp i gullfinalen, denne tapte han 6-4. Men fortsatt innenfor målet som var satt - skaffe en kvoteplass til Norge.

Unge Sander Thorbjørnsen Hasthi var like bak

Hasthi, som endte opp på 3 plass etter innledende skyting fikk derimot en litt lettere vei gjennom finalene, inntil han møtte Vladimir jr. Hurban fra Slovakia, som også tok seieren mot Hagen i gullfinalen. Hasthi skjøt godt, og endte opp i shoot off mot Hurban i ¼ finalen. Shoot offen endte 10-9 i Hurban’s favør.

Men det holdt godt nok til at også Hasthi kom innenfor kvoteplasseringene som deles ut.

Dermed stakk Norge av med nok en kvoteplass til European Games i Minsk, da det kun ble delt ut 1 kvoteplass i hver klasse til hvert land som kom innenfor 5 plass.

-Stor seier for norsk bueskyting

Ved å nå skaffe en kvoteplass i Recurve Herrer, har Norge 2 kvoteplasser til Bueskyting under European Games 2019.

- Dette er et av delmålene vi har satt oss opp mot en evt kvoteplass til OL i Tokyo 2020, sier Ragnhild Nordmelan som er Sportssjef i Norges Bueskytterforbund.

Det er to muligheter for å vinne kvoteplasser til OL i Tokyo iløpet av 2019:

• VM i Nederland, 10-16. juni
  • European Games, 21-30 juni

-       Nå som vi har en herre og en dame kvote til EG 2019 vil dette medføre at vi kan kvalifisere til OL også som «mix team» som består av en dame og en herre skytter, sier Nordmelan. – Samtidig som vi også kan kvalifisere individuelle kvoteplasser.

Bilde tatt under finaleskytingen i EGP Romania. Foto: Sigmund Lindberget
Paul Andre Hagen på landslagssamling i Sandefjord

Om Norges Bueskytterforbund

Norges Bueskytterforbund

21 02 97 85http://bueskyting.no

Norges Bueskytterforbund er et særforbund i Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Bueskytterforbundet har 108 klubber i Norge og omrkring 2800 aktive bueskyttere.

Bueskyting er en helårsidrett og en idrett alle kan drive med på tross av funksjonsnedsettelse.

Vår visjon er: Bueskyting - En sport der alle har mulighet til å drive med en olympisk idrett enten på elite- eller mosjonsnivå.

Følg pressemeldinger fra Norges Bueskytterforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bueskytterforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Bueskytterforbund