Rambøll

Sikrer tikkende miljøbombe

Del

Straks den tyske u-båten U-864 traff havbunnen i 1945, ble den en miljøtrussel for havet ved Hordalandskysten. På oppdrag fra Kystverket skal Rambøll bidra med å trygge miljøet rundt den torpederte båten.

Mitt skip er lastet med 67 tonn kvikksølv. FOTO:Kystverket
Mitt skip er lastet med 67 tonn kvikksølv. FOTO:Kystverket

- Konsekvensene ved å ikke gjøre noe med vraket er at 67 tonn kvikksølv kan spres ut i sjøen og tas opp i næringskjeden. Analyser og beregninger tilsier at det lekker omkring 4 kg kvikksølv årlig fra båten, og man finner tydelige spor av miljøgiften i havbunnen rundt vrakdelene, forteller Tom Øyvind Jahren fra Rambøll Miljø og Helse.

U-båten ble oppdaget utenfor øya Fedje i 2003, på 150 meters dyp. Lastet med 1857 kvikksølvbeholdere, og på ustabil grunn, utgjør den en stor trussel for havmiljøet rundt. Et 30 000 kvadratmeter stort område rundt vrakdelene er forurenset av tungmetall. I 2006 la Kystverket ned fiske- og ferdselsforbud i området over u-båten.

Spesialkompetanse
- Ubåten har delt seg i to, og baugen ligger i en ustabil skråning som risikerer å rase når kystverket senere skal trygge vraket. Første ledd i sikringen er å legge ut en fylling i front av skråningen, og Rambøll skal utføre en tredjeparts kontroll av denne operasjonen, forklarer Jahren.

Rambøll skal sikre at miljøovervåkningen rundt denne prosessen går riktig for seg, og vant oppdraget på bakgrunn av sin unike spesialkompetanse.

- Vi har god kompetanse på kvikksølv i sedimenter og sunkne marinefartøy. Vi jobber også mye med prøver og tildekking av forurenset sjøbunn. Men dette er likevel ikke et typisk oppdrag, forteller Jahren.

Skal heves eller dekkes til
Det har vært store diskusjoner om hvorvidt båten skal heves eller dekkes til, og ennå har man ikke kommet frem til en endelig konklusjon. Et femtitalls tyske U-båter gikk ned utenfor Norskekysten under andre verdenskrig, men selv om U-864 er den eneste av disse med kvikksølvlast er sunkne fartøy alltid en potensiell miljørisiko.

- Ofte har de olje om bord, som kan lekke ut. Krigsskipet Blücher er ett eksempel, og utenfor Moss havn ligger det også et båtvrak som lekker olje, sier Jahren.

Arbeidet med sikringen av skråningen starter i mai, og skal være ferdig i løpet av juni.

Kvikksølv:

- Et flytende metall som tidligere ble brukt blant annet i termometre og vitenskapelige instrumenter

- Stoffet er svært giftig, og kan føre til store skader på sentralnervesystemet

- Ved utslipp samles kvikksølv i levende organismer, og konsentrasjonen øker jo høyere i næringskjeden det kommer

- I Norge ble det fra 1. januar 2008 innført et generelt forbud mot bruk og import av kvikksølv

(Kilde:Wikipedia)

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Mitt skip er lastet med 67 tonn kvikksølv. FOTO:Kystverket
Mitt skip er lastet med 67 tonn kvikksølv. FOTO:Kystverket
Last ned bilde
Mitt skip er lastet med 67 tonn kvikksølv. FOTO:Kystverket
Mitt skip er lastet med 67 tonn kvikksølv. FOTO:Kystverket
Last ned bilde
Mitt skip er lastet med 67 tonn kvikksølv. FOTO:Kystverket
Mitt skip er lastet med 67 tonn kvikksølv. FOTO:Kystverket
Last ned bilde

Om Rambøll

Rambøll
Rambøll
Hoffsveien 4
0275 OSLO

22 51 80 00http://www.ramboll.no

Rambøll en global samfunnsrådgiver innen bygg & arkitektur, transport, energi, vann, miljø & helse, olje & gass og management consulting. I Norge er vi 1400 medarbeidere fordelt på 20 kontorer. Virksomheten har totalt 12 800 medarbeidere lokalisert i 35 land.

I Rambøll er vi opptatt av å skape inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.

Følg saker fra Rambøll

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Rambøll på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Rambøll

Konkurransen om Regjeringskvartalet er avgjort – nå begynner jobben28.9.2017 08:21Pressemelding

Nå er det avgjort: Teamet bak Adapt har fått æren av å forme det nye Regjeringskvartalet. Adapt ble før sommeren plukket ut som ett av to konsepter som gikk videre i konkurransen om regjeringskvartalet. Sensommeren og høsten har vært preget av tette leveranser og forhandlinger og i dag annonserte Statsbygg at Team Urbis blir tildelt kontrakten: «Adapt er juryens favoritt, og Team Urbis scorer best på oppgaveforståelse og nøkkelpersonell. Det forklarer vårt valg.»

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom