Sikrer strømforsyningen til 2,5 millioner innbyggere på Østlandet

Det har vært høy aktivitet i Indre Oslofjord i juni. Et stort kabelskip, småbåter og dykkere har jobbet dag og natt med å installere 1 300 tonn med 420 kV sjøkabler mellom Solberg i Hurum, Buskerud, og Brenntangen i Vestby, Akershus. Det er Nexans Norway AS som har produsert og nylig installert kabelsystemet på oppdrag fra Statnett.

Nexans Norway AS har produsert og nylig installert et nytt sjøkabelsystem i Indre Oslofjord på oppdrag fra Statnett.

Store dimensjoner

Med diameter på hele 15 cm og vekt på 61 kg per meter er dimensjonene på de nye kablene langt fra hva en forbinder med standard kabel til innendørs bruk. Nexans Norway er en av verdens ledende sjøkabelprodusenter, og selskapet skreddersyr og installerer sjøkabler i ulike farvann og på ulike havdyp over hele verden. Kablene til Indre Oslofjord er produsert ved selskapets kabelfabrikk i Halden.
- Selve kabelinstallasjonen ble avsluttet i midten av juni, og deretter fulgte arbeid med å beskytte kablene på havbunnen. Det gjøres med en undervanns gravemaskin som spyler kabelen ned i sjøbunnen, forteller prosjektleder Ivar Rolfstad i Nexans.

Erstatter gamle kabler
De gamle kablene i Indre Oslofjord er fra 1958 og 1975, og ble levert av STK, Standard Telefon og Kabelfabrik, forløperen til Nexans Norway. Disse tas opp og erstattes av de nye sjøkablene, et arbeid som har pågått denne sommeren og som vil fortsette neste sommer.

Fakta:
For Indre Oslofjordprosjektet leverer Nexans Norway AS engineering, produksjon og installasjon av to 420 kV sjøkabelsystemer, til sammen fjorten individuelle kabler. De første sju kablene ble installert denne forsommeren mellom Solberg (Hurum)-Brenntangen, og de siste sju mellom Filtvet -Brenntangen (Vestby) skal installeres sommeren 2018. Når alt arbeid er ferdig, har 2,5 millioner mennesker på Østlandet fått trygget sin strømforsyning.

- Prosjektleder Martin Mauritzen i Statnett forteller at sjøkablene er en del av ryggraden i det norske strømnettet, og at på en kald vinterdag kan sjøkablene levere strøm til om lag 400 000 husstander.

Selskapet har omlag 1 550 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.

Nexans har levert Nord-Amerikas lengste undersjøiske kabel – skal gi Øst-Canada renere energi22.1.2018 12:03Pressemelding

I forbindelse med Maritime Link-prosjektet har Nexans produsert og installert en ny undersjøisk kabelforbindelse bestående av to 200 kV masseimpregnerte HVDC-kabler (høyspent likestrøm), som hver er 170 km lange. Maritime Link forbinder Newfoundland og Labrador med Nova Scotia og andre energimarkeder i Canada og Nordøst-Amerika og vil transportere opptil 500 MW med fornybar energi til regionen.