Sikrer fortsatt bakerivirksomhet i Lierne

Selskapet Baxt AS har i dag undertegnet avtale om å kjøpe Lierne Industribygg i Nord-Trøndelag. Baxt AS satser på å etablere ny bakerivirksomhet i bygda etter at Drømmebakeriet AS gikk konkurs i fjor.

Baxt AS har tidligere kjøpt maskiner og utstyr fra det tidligere Drømmebakeriet i Lierne. Det regionale omstillingsprogrammet i Lierne kommune og Innovasjon Norge har bidratt med å legge til rette for ny bakerivirksomhet.

Satser langsiktig

– Dette har vært avgjørende for vår beslutning om å satse i Lierne, sier administrerende direktør Lars Mølbach i Baxt AS. - Vi vil satse langsiktig i Lierne. Et moderne anlegg og sterk lokal kompetanse gir gode forutsetninger for å utvikle attraktive produkter og konsepter for det norske markedet.

Baxt AS har hovedkontor i Larvik og leverer bakervarer til dagligvare, kiosker, bensinstasjoner og storhusholdninger. Selskapet har egen bakerivirksomhet i Søndre Land og Rindal, og hadde en omsetning i 2016 på 710 millioner kroner.

Ønsker Baxt velkommen

Ordføreren i Lierne, Bente Estil, er svært fornøyd med avtalen som ble undertegnet i dag:
– Kommunestyret ønsket å ta en offensiv tilnærming og ga klare føringer til meg som ordfører om å jobbe for ny virksomhet i bygget, sier hun.
– Omstillingsprogrammet har vært svært viktig for at vi nå kan ønske Baxt velkommen til Lierne. Nå legger vi til rette for flere virksomheter og verdiskaping på industriområdet på Jule. Det vil bidra til ny og viktig aktivitet i kommunen.

Glad for løsning

Lierne er en del av Innovasjon Norges program for Regional omstilling. Spesialrådgiver Johannes Skaar har jobbet tett med prosjektet.
– Det er en stor glede å få til en løsning som sikrer videre bakeri- og næringsvirksomhet i Lierne, sier Johannes Skaar.
– Kommunen har gjort en stor jobb for å få til dette, og vi er veldig fornøyd med å ha fått til en langsiktig løsning.

---------------------------
Kontaktpersoner:

Johannes Skaar, spesialrådgiver i Innovasjon Norge, mob. 915 82 717, e-post: johannes.skaar@innovasjonnorge.no.

Lars Mølbach, administrerende direktør i Baxt AS, mob. 913 22 195, e-post: lars.moelbach@baxt.no.