Sigvart Dagsland slipper singel med Sophie Krüger

Framfører sin nye singel "Sammen" på sesongpremieren av Lindmo i kveld klokken 21:25 på NRK1.

Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

– Noen låter bare kommer dettende fiks ferdige i hodet og rett ned på papiret, mens andre må en jobbe knallhardt over tid for å få skrevet ferdig. Og så har du den litt sjeldnere kategorien jeg-vet-hva-den-egentlig-skal-handle-om-men-la-oss-intenst-prøve-å-få-den-til-å-handle-om-noe-annet.

Slik var det med teksten til "Sammen" for folkekjære Sigvart Dagsland, som i løpet av sin over 30 år lange karriere har sluppet 20 album, solgt flere hundre tusen eksemplarer av dem, og attpåtil tatt med Spellemann-pris hjem.

Med denne låta insisterte Dagsland på at han, sammen med Mike McGurk, skulle lage en generell låt om et hvilket som helst kjærestepar. De gjorde det, og den ble helt ok. Men bra? Det syntes de aldri at den ble.

– Da satte medkomponist og ektefelle Karoline de blågrønne øynene i meg og sa: du vet hva denne sangen egentlig handler om, ikke sant? Og det visste jeg jo. Så da måtte vi skrive den, sier Dagsland videre om "Sammen".

– Sophie skulle ikke bidra på den, det var hun helt sikker på. Det ville bli helt feil. Men da hun fikk høre den ferdig innspilt, gikk hun rett hjem og lagde teksten sin. Så da ble det slik.

"Sammen" kan du høre her, samt se live på Lindmo på NRK1 i kveld klokken 21:25.

Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen
Artwork for "Sammen"

Nytt album fra Frode Barth med Henny Moan slippes fredag22.1.2019 11:16Pressemelding

Fra den allsidige og lekne gitaristen Frode Barth og skuespillerlegenden Henny Moan kommer denne hyllesten til André Bjerkes dikt. Albumet Syngende jord består av Moans favorittdikt av Bjerke og Barths komposisjoner til disse. Moans karakteristiske og medrivende resitasjon i samspill med Barths sympatiserende og gjennomkomponerte musikk innbyr til tilbakelent, men engasjert lytting. Barths musikk strekker seg fra det enkle til det mer komplekse - der han bruker alle sine gitarer. Albumet gis ut i grevens tid, noen dager før det som ville ha vært André Bjerkes 101-årsdag, 25. januar. https://promo.theorchard.com/S6OSWCb8BnWqR1jiUFjc Vil du forhåndslytte på Syngende jord? Klikk her! Barths forhold til André Bjerke har vært en livslang påvirkning fra han var barn til voksen alder – gjennom hans moro-vers som var proppfulle av ordlek, bokstavrim, rare navn og humor. I voksen alder ble han bedre kjent med hans øvrige forfatterskap, gjendiktinger og ikke minst den musikalske lyrikken hans. H